Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P1800
Hej,

Mina Pirelli Zero 245/40-18 börjar se trötta ut. Dax att fundera på däckvalet:

Jag upplever inte att bilen är stötig med Pirelli i 40-profil Däremot tycker jag att bullret är i högst laget. Med slitaget tycker jag att ljudnivån blivit allt högre. Ursprungligen tyckte jag att de var helt OK, men när jag lade på dom i våras så var ljudnivån ungefär som med dubbdäcken. Någon som har liknande erfarenhet?
Bilen har rullat runt 4500 mil nu, gissar att 3000 av dessa är på sommardäck. i så fall får jag får ut 3500-4000 mil av däcken. Kanske helt OK för den typen av däck? Nu kör jag nog rätt sansat och däcken är flyttade mellan axlarna, typ 4mm kvar runt om nu.

Funderar på en ny uppsättning Pirelli, alternativt Continental eller Michelin - erfarenheter? (kr/ km, och komfort är viktigast. Dimensionen har jag bara för utseendets skull. Bilen ser fånig ut med små fälgar. Väggreppet är säkert tillräcklig oavsett vilket av dessa det blir.)

?
av Cox
Köp Michelin, Conti är rena radergummin, bra fäste inget snack om det men dom håller väldigt dåligt. Med Michelin får du fäste hållbarhet och låg ljudnivvå. Det är mina erfarenheter
Jag är förbryllad över livslängden på Pirelli Zero. Min bil har rullat snart 4000 mil, varav ca 2500 mil är på sommardäck. Jag hade förväntat mig att åtminstone framdäcken borde vara slut vid det här laget. Men jag upplever bilen som stötig och de uppenbart hårda Pirelli verkar vara långlivade. Funderar ändå på att byta till våren, och då blir det Michelin.
Baserat på din beskrinvning skulle jag välja Michelin Primacy HP el liknande, håller längre, rullar lätt och är rätt tysta. Men sämre grepp än Pirelli på torrt och sämre än COni på vått... du verkar tycka det är ok så (och jag också...)/PH
Primacy HP finns väl inte med lastindex 97? har själv bara hittat med 93 (i 245/40-18 storlek).

Och angående Michelin Pilot Sport 3 så vet jag inte vad som hände, men en bekant slet ner dessa till slicks på 1 säsong (~2000mil). I synnerhet framdäcken. på en V70 D5 AWD MY08.
Återstår att se om de nya Nokian Hakka Z håller längre eller om det är nåt knas i framvagnen...

Utöver det fiaskot så har jag också alltid rekommenderat Michelin.
Vid 1-årsservicen (3200 mil) påpekade verkstaden att jag bara hade 2 mm kvar på framdäcken, och 4 mm på bakdäcken.
Jag hade ju själv sett att de såg lite trötta ut, men hade inte varit ute och mätt.

Nåja, tjuren vid hornen och allt sånt.
Jag forskade lite i däckslitage och kom fram till att Zerodäcken är i det närmaste suddgummi.
Letade runt efter andra däck och fann att nya 245/45-18 skulle gå på minst 1500 kr/st, plus skfte på fälgarna.
Summa omkring 7500 kr.

Jag kunde inte nöja mig med detta, utan började leta alternativ.

Det var då jag fann Jönköpings Bildemontering, och att de kränger begagnade fälgar och däck. Jag letade runt i databasen och hittade en omgång 17-tums Regor Volvo originalfälgar med 7 mm mönsterdjup 225/50 Michelin Primacy HP, på.
Inte vet jag vad som for i mig, men någon dag senare hämtade jag ut mina nya fälgar och däck på posten, 6 250 kr fattigare.
Jag är dock nöjd med att ha lite annorlunda utseende på min R-Design. Jag vet att det är stötande för vissa, och för detta ber jag om ursäkt - men jag tycker faktiskt att det blev ganska snyggt med Regorfälgarna. Lite Jaguar, eller nåt.

Nu till saken:
Bullret har minskat avsevärt i kupén, liksom att åkkomforten har blivit betydligt bättre. Bilen sväljer nu sådant som tidigare hamrade ihop min ryggrad.
Jag rekommenderar alla och envar att gå över till 17" från 18", i alla fall ur komforthänseende.
Jag skulle också kunna tänka mig att gå ner till 17", särskilt då bilen ju har sportchassi. Men inte utan att prova alternativa 18" däck först.
Har också testat div. kombinationer iom att jag har haft tre V70II och testat olika chassin och 16-17-18 tum. En del av problemet är att det är 18 tum, en del att det är P Zero. dessutom uppträder ett slitet däck på ett sämre sätt än ett nytt, och det gäller särskilt breda, bullriga, sportiga däck som P Zero. Dvs. på en BMW 520 el Saab 9-5 med 205-65-15 ballongdäck kommer inte ett byte från P Zero med 2 mm till ett komfortdäck, nytt, med 8 mm att märkas så mycket men desto mer med 18"!

Nya framdäck Dunlop SP01 gjorde underverk med R-design men ännu bättre blir det med 17 tum.

Mer praktiskt också eftersom R-designfälgarna har en tendens att leta sig in i trottoarkanter...

Jag tycker 17" ser ok ut på R-design, däremot inte 16"..
PH
Mina Conti sportcontact 5 225/55 R17 var rena skiten. Ok som nya men blev snabbt som backelit och jag kunde vid fuktigt väder gasa till hjulspinn på tvåans växel med min förra bil (2,5FT MY10)

De nya 245/40 ZR18 Pirelli Pzero Rosso som jag har ny på min AFV har mycket bättre grepp än de tidigare Contidäcken. 18-tummare är iofs alltid högljudda och spårar en del och jag kör dessutom med 3 kilo tryck och har sportchassi så jag prioriterar inte komfort :)

Kring att vända på däcken så finns en grundregel at alltid ha de bästa däcken bak. Detta trots att bilen är framhjulsdriven. Detta för att bilen alltid skall understyra i händelase av en krock eller halt väglag. Krockskyddet är alltid bättre framifrån och det värsta som kan hända är att bilen vänder sig om vid halt väglag eller sladd.
Racetwin2 skrev:Kring att vända på däcken så finns en grundregel at alltid ha de bästa däcken bak. Detta trots att bilen är framhjulsdriven. Detta för att bilen alltid skall understyra i händelase av en krock eller halt väglag. Krockskyddet är alltid bättre framifrån och det värsta som kan hända är att bilen vänder sig om vid halt väglag eller sladd.
Sant. Det är dock svårt att bortse från känslan att man önskar jämnt slitage och att man gärna byter alla fyra däcken samtidigt. Jag har hört denna grundregel i många år men ändå ignorerar jag den. Nu låter jag iofs aldrig däcket slitas under 3mm. Byter innan dess.

Mvh
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]