Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Startproblem av Bensinvärmare Volvo 740 GLT 16v 1990 091B, jag har påbörjat felsökning men har inte haft bensinvärmare tidigare, det är en helt rostfri sak det står Volvo torslanda på den och modellen är: 091b. Jag har några bilder på den kanske laddar upp senare om det behövs. Timern vera fungera det klickar ett rellä, säkring i motorrummet är hel, kan det saknas ett överhettningsskydd? står i instruktionsboken att det finns ett sånt men på värmaren är det bara ett hål där när jag kollar på värmaren i hålet ser man kabelanslutningar och en liten metallpigg. När det gäller service vad/hur gör man? Tacksam för Svar!
För service är det egentligen numera Ebersprächer som gäller. Dom har övertagit den värmaren. Men detta är en så välkänd produkt så att du kan vända dig till vilken bilelektriker som helst.

Det finns som du säger själv, ett överhettningsskydd. Men det finns också en glödtrådsvakt. En liten fotodiod som skall "se" att det brinner hela tiden när det skall det. Den kan bli full med sot. Då ser den inget och stänger av värmaren. Sedan finns det ett glödstift som också kan sota igen. Då kommer ingen bränsletändning från det.
Men börja med glödtrådsvakten. Den skall gå att ta ur för rengöring. Likaså stiftet. Gör rent det med t.ex en fintrådig mässingsborste. (Ser ut som en liten stålborste men i mässing i stället. Alla prylvaruhusen säljer)
Jag har kollat glödtrådsvakten, den försöker inte starta inget ljud från bensinvärmaren, det finns ingen rephandbok/blad? jag kanske lämnar in för rep...skall kolla med Volvo verkstan om dom har lite tipps, vad skall det sitta för batteri i bilen original? antar att det skall vara mer Ampere än bilar utan bensinvärmare? ÄR det större generator också?
Batteri- och generatorstorlek påverkas inte av att du har värmare. Visserligen drar värmaren ström från batteriet, men den har samtidigt värmt upp motorn så att den blir mera lättstartad. Så lite förenklat kan man säga att du får + / - noll när det gäller energiåtgången.
Börjar man räkna på detta så stämmer det säkert inte, men det är i alla fall "fingervisning" vartåt det pekar.
Jag har nu kommit vidare i felsökningen, det fanns ingen spänning fram till glödstiftet, någon hade dragit ur inkopplade anslutningar till ett större rellä (silverfärgat) jag kopplade i det igen och testade. Nu startar värmare och går några minuter sedan löser den troligtvis på överhettningsskyddet. Det är kanske så att vattenpumpen inte fungerar, jag har kollat det kommer fram 12v till pumpen men den snurrar inte för att slangarna blir endast varma nära värmaren. Då blir nästa fråga reparera, köpa begagnad eller köpa ny vattenpump? Jag kollar på volvo vad en ny kostar i morgon...någon som har någon annat tips på fel i det här läget?
Angående batteri och värmare....det står i instruktionsboken att man skall köra lika långt som värmare har varit igång så att batteriet skall återhämta sig och bli laddat, är det någon ide att sätta in ett större batteri på 80 ampere? Bilen rullar mycket till och från stan ca 4+4km.
Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]

Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels a[…]