Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BM
Hej.

Som rubriken låter behöver jag byta det övre motorfästet på min V70 -01 140hk. När jag gör det behöver jag, enligt Volvo, stötta motorn undertill. Finns det någon specifik punkt för detta eller kan man t ex stötta mot oljetråget med en garagedomkraft och ha en träbit emellan?

/BM
Användarvisningsbild
av Perc
Har aldrig hört att man skulle behöva stötta motorn för den operationen. Motorns vikt vilar inte på nåt vis på övre fästet utan det "jobbar" bara när man gasar och motorbromsar och motorn rör på sig.

Skruva bort det gamla, skruva dit det nya. Enklare kan det inte bli. :) Jag gjorde det själv i höstas, inga som helst problem.
Användarvisningsbild
av Perc
På bensinaren måste man ta bort tändstiftskåpan för att komma åt alla skruvar som fästet sitter fast med. Sen har jag för mig att jag tog bort staget som går tvärs över motorn också för att komma åt bättre. Googlade fram några bilder på D5:an och det ser inte ut att vara svårare.

Se till så du får det nyare fästet, med kantig bussning. Det finns som original eller Lemförder (som tillverkar dem åt Volvo). Förutsatt då att det är samma fäste som på bensinarna, vilket det ser ut att vara.
av llesrof
Jag bytte mitt för några veckor sedan och man behöver inte stötta något. Skruva loss det gamla och skruva dit det nya. Klart.
Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]

https://rullomkrets.se/

Jag bytte bränsefilter och jag använde v[…]

Felkod ECM-640a blir tokig

Hej, Hoppas på livlig debatt eller kort korr[…]