Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skrev idag på pappren på XC60 D3 AWD R-Design lagerbil och valde till lite extra tillbehör, bla vidvinkelkamera. Tyckte det verade bra med tanke på hur vi bor.
Men hur pass bra funkar det? Hur långt måste man köra ut huven för att se vad som väntar runt hörnet?
Funkar den även som hjälp vid parkering, alltså om man ser rakt framför typ som kameran bak ( som jag ej valde till ).
Man ser ej rakt fram... lite svår att använda som hjälpmedel för parkering.
Helt bra nog när man kör ut från parkeringhallar eller i något ställe där man inte ser före bilen är ute på gatan.
Om jag nu skulle välja den som ett tillbehör eller något annat, skulle de nog bli något annat. Är allt för sällan jag använder den. Har blivit mera en grej, bra och ha skit och vara utan :D

Nu pratar jag om på V60an.
Kan förstå fördelen i vissa situationer, men för min del hade behovet varit störst när jag backar ut från en parkeringsficka och man har typ en fet SUV/skåpbil bredvid så man ser nada åt sidan. Den situationen har gjort mig nervös några gånger. Min taktik brukar vara att först backa någon decimeter, känna efter om det smällt, backa någon decimeter till, om det fortfarande inte smällt så chansar jag och backar så långt att jag kan se åt sidan, och pustar ut. Om man backat in och alltså kör framåt ut från parkeringsfickan känns det lite enklare, skulle alltså velat ha en sån i bakänden isf.
2444ever skrev:Kan förstå fördelen i vissa situationer, men för min del hade behovet varit störst när jag backar ut från en parkeringsficka och man har typ en fet SUV/skåpbil bredvid så man ser nada åt sidan. Den situationen har gjort mig nervös några gånger. Min taktik brukar vara att först backa någon decimeter, känna efter om det smällt, backa någon decimeter till, om det fortfarande inte smällt så chansar jag och backar så långt att jag kan se åt sidan, och pustar ut. Om man backat in och alltså kör framåt ut från parkeringsfickan känns det lite enklare, skulle alltså velat ha en sån i bakänden isf.
Du får väl ha för vana att backa in i fickorna, då är du helgarderad.
2444ever skrev:
XC90_Executive skrev:Ja, men det har man ju backkameran till! :wink:
är den också typ vidvinkel?

@Bilnörden, jättebra förslag, att jag inte tänkte på det.
Skrev det för att kameran sitter i fram och endast där.
Det beror naurligtvis på hur man bor och brukar parkera men det stora flertalet har nog mer nytta av backkameran är vidvinkeln i fram.

/Martin
Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]