Herkulez skrev:Get your point! Men det här är jäkligt komplext. Men om man tar elen från nåt gammalt kolverk i Krakow tror jag man förvånas över hur många g/kwh det blir.
Precis! Många tror att elenergi är hyfsat ren. Om det vore så varför har vi t.ex. "Earth Hour" och varför förbjuds vanliga energikrävande glödlampor. ??:-/
Så här ser snittet g CO2/kWh ut i olika länder:
IEA (2011) Genomsnitt 2007-2009
I senaste ViBilägare Nr 11 2012 redovisas
verkliga siffror för Opel Ampera Laddhybrid:
Körsträcka = 1997 mil
Snittförbrukning bensin = 3,3 lit/100 km
Åtgång elenergi 2515 kWh
Om man räknar lite:
Bensin 95 (med 5% etanol) = 2,66 kg CO2e / liter. Då blir 3,3 lit/100 km = 87,8 g CO2e/km
Om bilen laddas från elnätet i olika länder blir det så här:
Sverige = 41 g CO2/kWh * 2515 kWh / 19970 km = 5,2 g CO2/km
Total CO2e/km i
Sverige = 87,8 + 5,2 =
93 g CO2/km
Polen = 652 g CO2/kWh * 2515 kWh / 19970 km = 82,1 g CO2/km
Total CO2e/km i
Polen = 87,8 + 82,1 =
169,9 g CO2/km
Om elmixen är 100% dålig kolkraft kan det vara så här illa:

Då blir det med 970 g CO2/kWh * 2515 kWh / 19970 km = 122,1 g CO2/km
Totalt CO2/km med
kolkraft = 122,1 + 87,8 =
209,9 g CO2/km
Så en laddhybrid kan på många sätt orsaka högre CO2-utsläpp än en motsvarande konventionella bil. Och Herkulez har helt rätt: Om elenergin kommer från enbart kolkraft blir kalkylen katastrofal.