- lör 01 sep 2012, 21:05
#677422
2 kap. 1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
3 kap. 14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver.
3 kap. 15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
3 kap. 41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.
Om ett fordon före ett övergångsställe eller en cykelöverfart passerar ett annat fordon i fall som avses i första stycket, skall det ske med så låg hastighet att föraren kan stanna omedelbart om gående befinner sig på övergångsstället eller stanna omedelbart om cyklande eller förare av moped klass II befinner sig på cykelöverfarten.
3lias skrev:Om olyckan är framme (man blir påkörd av en buss som åker ut från hållplats på en <50 väg) så ska du sikta framför "drivaxeln".Det finns ingenstans något i Trafikförordningen att man ska "sikta" någonstans. Man är skyldig att försöka förhindra kollision eller att fara uppstår. Det gäller både bilföraren och bussföraren. Om en sammanstötning inträffar är det dock ytterst förvårande för bussföraren i vållandefrågan om kollisionspunkten visar att bussföraren sannolikt brustit i sin skyldighet att särskilt se till att inte fara uppstår.
I ett fall där just detta inträffade en vän, blev busschauffören vållande.
2 kap. 1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
3 kap. 14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver.
3lias skrev:Sen kan man ju tillägga att när man passerar en buss som står vid en hållplats så säger ju sunt förnuft att man smyger förbi.Ja, man är dessutom skyldig att vara extra försiktig.
3 kap. 15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
3lias skrev:Så även om man har passerat bakaxeln så är det inte säkert att man har rätten på sin sida.Trafikförordningen innehåller inga rättigheter utan bara skyldigheter.
3lias skrev:Självklart ska en yrkeschaufför i min mening ha mer bakom pannbenet än en svensson bakom ratten.I förarutbildningen ingår mer utbildning för yrkeschaufförer. Men ingen regelverk påbjuder att det behöver finnas mer kapacitet innanför pannbenet på just yrkeschaufförer. Men de allra flesta har tillräcklig kapacitet. Det gäller både yrkeschaufförer och Svensson. Frågan är bara om viljan finns att utnyttja den. ??:-/
3lias skrev:Nästan samma sak är det med när ett större fordon på en 2-filig väg har stannat vid övergångsställe och svensson inte uppmärksammar varför den har stannat och kör på som vanligt och får lägga på en tvärnit vid övergångsstället för övergående...3 kap. 40 § Fordon eller spårvagnar får inte köras om strax före eller på ett obevakat övergångsställe eller en obevakad cykelöverfart.
3 kap. 41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.
Om ett fordon före ett övergångsställe eller en cykelöverfart passerar ett annat fordon i fall som avses i första stycket, skall det ske med så låg hastighet att föraren kan stanna omedelbart om gående befinner sig på övergångsstället eller stanna omedelbart om cyklande eller förare av moped klass II befinner sig på cykelöverfarten.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."