Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
DrMumin skrev:
Droopy skrev:Ni som fått bilen återköpt och köpt ännu en D2a, har den nya bilen varit fri från dessa fel?

Någon som vet vad som sker med dessa återköpta bilar, skrotas antar jag men ställer frågan iaf.

Dom "lagas" sen kränger man iväg dom till en intet ont anande ny kund :cry:

Det låter verkligen bedrövligt om det är så.
av mati
DrMumin skrev:Kan ju säga att olika sorters Diesel gör enorm skillnad
Åk till finland och dina 109hk känns som typ 130hk
kom sen hem och upplev hur jävla slö den blev direkt efter första tankning
känner skillnaden enormt tydligt då jag drar husvagn den blir så mycket bättre med bra soppa i stället för den här rena
Mk1 skiten utblandad med Rme fame å tallkottar å va fan dom nu öser i den :-(O) :-(O) :-(O)
Lite OT kanske, men jag undrar hur det fungerar att dra husvagn med din DRIVe? Jag tycker att min blir trött så fort det krävs lite extra kraft, t.ex. i branta uppförsbackar. Inte sällan att jag får lägga i tvåan eller till och med ettan för att komma upp. Ändå så protesterar den vilt och rycker och har sig. Och då snackar vi om en tom bil alltså. Att dra släp skulle jag aldrig våga. Har du trimmat din? Eller kör du bara där det inte finns några backar?
av dst02
mati skrev:
DrMumin skrev:Kan ju säga att olika sorters Diesel gör enorm skillnad
Åk till finland och dina 109hk känns som typ 130hk
kom sen hem och upplev hur jävla slö den blev direkt efter första tankning
känner skillnaden enormt tydligt då jag drar husvagn den blir så mycket bättre med bra soppa i stället för den här rena
Mk1 skiten utblandad med Rme fame å tallkottar å va fan dom nu öser i den :-(O) :-(O) :-(O)
Lite OT kanske, men jag undrar hur det fungerar att dra husvagn med din DRIVe? Jag tycker att min blir trött så fort det krävs lite extra kraft, t.ex. i branta uppförsbackar. Inte sällan att jag får lägga i tvåan eller till och med ettan för att komma upp. Ändå så protesterar den vilt och rycker och har sig. Och då snackar vi om en tom bil alltså. Att dra släp skulle jag aldrig våga. Har du trimmat din? Eller kör du bara där det inte finns några backar?

Jag lägger mig i lite med min erfarenhet av att dra släp med drive, har inte dratt husvagn men drog hem ved på släpkärra med gallerstaket runt i somras, ca 2 kubik ved på kärran så vikten va väl på gränsen av vad man får dra med bilen. Jag körde på krokiga och kuperade 70 vägar samt lite 90 väg å bilen jobbade faktiskt på rätt bra. Snittade in på 0,71/mil så värst törstig va den inte heller trots flitigt växlande och varvande. Helt ok bil att dra med trots sina ynka 109 hk.
av mattish
Spoiler »
Ang. att köra med husvagn, min fungerar perfekt till det. Naturligtvis går det inte med en 1800kg kärra efter men jag har kört vagnen på 1000kg efter. Fungerade skitbra. Naturligtvis får man inte ha för bråttom, men jag behöver liksom inte köra fortare än 80km/h med vagnen efter. I backar får man växla ner en växel för att det ska fungera fint. Powershiften fungerar faktiskt förhållandevis bra här och jag upplever faktiskt inte att bilen blir mkt slöare med vagnen efter än vad den är utan vagn.
Jag har även dragit släp med lite mer kg än tillåtna 1300 och det var heller inga problem. Motorn pallar betydligt mer. 1600kg i Ford tex..
Användarvisningsbild
av DrMumin
Har ingen "monstervagn" utan en 1200kilos adria måste säga att en Drive är en suverän dragbil
vridet i den lilla knotan drar utanvidare mitt ekipage självklart åker man på att växla ner i backar och det krävs lite känsla när man trixar i stadstrafik
men när det kommer till drift ekonomi är det helt oslagbar jag kör på ca0.8/milen och det är ju inte mer än vad min förra v70 2.4 gjorde UTAN vagn
inget trim alls det enda jag gör för att va snäll mot den är att slå i lite "lys fotogen" i soppan för att smörja systemet då den svenska dieseln förefaller torrare än sahara och smörjer lika bra som epoxiklister...

Vägde ekpaget så sent som i torsdags totalvikten med last och hundar blev 3.2ton så fråga mig inte hur den lilla motorn gör men orkar gör den :shock:
av mati
I så fall måste det vara nåt större fel på min, utöver att den rycker och vibrerar. Som sagt, den har svårt att ta sig fram även utan last. En släpkärra skulle den aldrig orka med. (Utom i fritt fall och medvind kanske... :D )
av dst02
.
Jag har dratt hästsläp på motorväg med bara lite lätt last i med en toyota rav4 automat och den drog 1,6 liter i snitt vid hastigheter om ca 90 km/h
å låg å växlade hela tiden även på rak väg så där e ju driven avgjort mycket bättre dragbil trots sin lilla motor :)
Det är synd att bilen krånglat så mycket annars hade jag aldrig haft tanke på å lämna tillbaka den.
av mati
dst02 skrev:.
Jag har dratt hästsläp på motorväg med bara lite lätt last i med en toyota rav4 automat och den drog 1,6 liter i snitt vid hastigheter om ca 90 km/h
å låg å växlade hela tiden även på rak väg så där e ju driven avgjort mycket bättre dragbil trots sin lilla motor :)
Det är synd att bilen krånglat så mycket annars hade jag aldrig haft tanke på å lämna tillbaka den.
Ja, den är inte bra på mycket, men den är snål. Det går inte att komma ifrån. Jag har faktiskt lyckats snitta den på 0,4 liter milen (färddatorn visar 0,33l !), bara man tar det lugnt. Inte dåligt för en bil i den storleken. Det är som du säger synd att det är så mycket fel på den. Tyvärr blir jag smått irriterad så fort jag sätter mig bakom ratten. Gnissel, skrammel, nån varningstext som tänds ibland, lite kärringstopp då och då, ryck, vibrationer, och sen blir man omkörd av lastbilar i backarna. :twisted:
Användarvisningsbild
av Guru
Guru skrev:Min står hos ÅF idag. Återstår att se vad som görs med den och om det hjälper.
Tankar på olika ställen nästan jämt, Shell, Tanka(volvo), Jet och även Preem om än sällan. Om bränslet nu påverkar, vart ska man tanka? Vilka har minst "tillsatser" och mest ren diesel?
Bytt EGR och ännu inga ryck vid låglast runt 1400-1800rpm.
Däremot hade kontakten till en av spridarna lossat och glappade och då ryckte vill jag lova. Samt massor av felmeddelanden. Om det var mekanikern som av misstag kommit åt kontakten i samband med EGR-bytet eller om det var slumpen att det hände samtidigt låter jag vara osagt...
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 30

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem