Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gr8
Bytte olja på min V70n igår och råkade ha i lite för mycket. Starta bilen iaf så filtret fick fyllas vänta en stund och kollade då låg nivån ytterst ytterst lite över max strecket. När motorn är varm och få stå en stund så ligger nivån ca 2-3 mm över. Försökt hitta svar genom att söka,
Men allt är lite luddigt, såg att de fanns någon som hällde i 6 liter olja i sin och flera som säger att det inte är någon fara när det är så pass lite. Att packboxar börjar läcka för att det blir för högt tryck kan inte stämma, oljepumpen arbetar inte med högre tryck för att det är lite mer olja, snarare en täppt vevhusventilation skulle jag tro. Andra trådar säger även att de sett bilar med sjukt över fyllda motorer och de funkar bra.

Ja allt verkar lite luddigt som sagt, är det någon fara? Tror jag fyllde med ca halv dl till 1 dl för mycket.
av Gr8
Var ute och kolla nivån precis, låg ungefär 1-2mm över. Och när han är varm så ligger oljan lite högre. Vad är för storlek på filterkoppen? Tänkte åka iväg och köpa en och kanske tömma ur filtret om ni anser det vara för mycket olja.
Användarvisningsbild
av Funk
Det är ingen fara, det handlar kanske om någon deciliter och marginalen på stickan är inte så exakt heller.

/Thomas
av Gr8
På Stickan så var det inte en jämn nivå utan oljan låg snett på Stickan om man säger så. Fyllde nog 5.9 istället för 5.8. Men tycker och tror som du att det inte borde vara någon fara.
av Gr8
Jo jag bytte självklart filter också. Men jag tänkte inte riktigt mig för när jag hällde i oljan och då vart det lite för mycket. Men när motorn är kall så ligger den en lite lite väldigt ytterst lite över Max strecket. Men funk har även i andra trådar sagt att det inte borde vara någon fara. Hade självklart tappat ur lite olja om det handlade om litevis för mycket. Men som sagt en annan sa att han hade i 6 liter i sin och då låg nivån på Max.

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]

https://rullomkrets.se/

Jag bytte bränsefilter och jag använde v[…]