Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nanne
#677129
Hej

Finns det någon på forumet som kört bilen ? tycks vara ovanlig ute hos återförsäljarna.

Har inte läst något test på nätet heller.

Någon....?

//Nanne
av perhall
#677216
Det beror nog på att den är 60 000 dyrare än T4 och 15% törstigare men ändå inte supermycket snabbare.

I senaste Teknikens Värld testar de den motorn med automat i V60.

Annars har jag sett väldigt få ute i trafiken (även T5 ju påminner om ganska roliga äldre Volvo-produkter).
PH
Användarvisningsbild
av MartinS
#677217
Så är det nog. En sekund snabbare till hundra ger inte många 60 papp extra för, tyvärr. Men den lär ju vara en över lag trevligare maskin än T4.
Jag har bara kört T5 i S60 (det är väl samma motor?) och den kändes lite tunn, även om den presterade hyffsat.

/Martn
av perhall
#677222
MartinS skrev:Så är det nog. En sekund snabbare till hundra ger inte många 60 papp extra för, tyvärr. Men den lär ju vara en över lag trevligare maskin än T4.
Jag har bara kört T5 i S60 (det är väl samma motor?) och den kändes lite tunn, även om den presterade hyffsat.

/Martn
För min del tycker jag så här:
En 2,0F eller dRIVe är hopplöst slö och jag står inte ut mer än en dag.

En T6 eller BMW 335 är kul och värd att betala mycket för.

En T4 el T5 är ok snabba vardagsbilar men inte jättekul, eller en D4

En D5 är inte heller så kul men roligare än T4 D4 T5..

att då betala 6000 extra för T5 + högre förbrukning + förmodat inte få igen mer än en bråkdel när bilen säljs förefaller inte så smart...

PH
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#677338
Ja vi får be till högre makter att den förhoppningsvis kommande 5-cyl T5 rättar till prestandagapet till T6. (även akustiskt) :)
av perhall
#677343
Allvarligt: T5 kostar 60 000 mer än T4 och tillför inte mycket.
T6 kostar, rensat för att Summum+AWD+Aut ingår ca 30-35 000 mer än T5 och gör en enorm skillnad.
Gällande prestanda, ljud, kultiveringsgrad etc
Detta förutsätter förstås att man uppskattar aut+awd, annars är prisskillnaden mindre...
PH
Användarvisningsbild
av Guligan
#677932
Jag har aldrig kört T5:an i denna version. Tycker dock den borde vara intressant i S80/V70 och det är synd att den blivit närmast bortglömd.

Två "fel" går dock att se direkt:

* Går ej att köras på E85
* Ligger lite för högt i pris jfrt med T4 precis som Perhall är inne på

Volvo Cars borde paketera denna bil t.ex. med Dynamic Edition-upplägget och försökt knö in den under 7,2 BB.
av jpennerb
#678011
Framförallt fattas det 0.5l i cylindervolym! 2.0l känns lite fjuttigt för att vara en T5a som ska ha lite extra prestanda. Den borde passa bättre i en V40/V50 eller C30.
Användarvisningsbild
av Guligan
#678028
Många tycker nog det saknas en cylinder också. Jag funderade länge på T5:an när MY12 kom förra våren. Men jag vågade inte chansa på en fyrcylindrig motor, så det blev en av de sista 2,5FT MY11 istället... 8)
Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]