Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
milfshake skrev:15lax för att byta ventilpaket??
Ja, inte för att vara negativ, men då kan man väl näästan börja kika på en annan låda istället?
Användarvisningsbild
av milfshake
har ett liknande problem, min rycker på tomgång, framförallt när den är kall. är det så att byta ventilpaket kostar 30 000 på volvo så konverterar jag hellre till manuell.. kostar lika mkt med begagnade delar inkl arbete
av rolakron
Ansofi skrev:Hej

Jag har haft min s60 -01a i ca 2 år. Visste när jag köpte den att jag skulle få fixa ganska mkt på den då den var risig när jag köpte den. Nu är den tipptopp men bara det "lilla" problemet att automatlådan har börjat hacka. Man ska ju byta oljan i lådan men är det försent eller bör man byta asap?

Inte billigt att byta ut hela lådan och massa jobb....
Jag har också en S60 D5 automat, den började ifjol växla lite konstigt (rev ibland i lite när den växlade). Jag ringde till en lokal verkstad som är kända för sitt välkunnande om Volvo och ett bra jobb, och de sa att det brukar ses som ett tecken på att det är dags att byta olja i lådan. Det gjorde jag och den började växla som normalt igen, eller ja, den växlar som en dröm. :)
Det blir senare fram mot sommaren dags igen för ett nytt oljebyte, bara för att hålla den i trim. Oljan i automatväxellådor är något som måste bytas regelbundet.
Användarvisningsbild
av milfshake
hört att det är dyrt att byta olja med, men jag tänkte ge mig på det när jag tar ut bilen te våren.
Vad fick du punga ut?
av HiTek
rolakron skrev:
Ansofi skrev:Hej

Jag har haft min s60 -01a i ca 2 år. Visste när jag köpte den att jag skulle få fixa ganska mkt på den då den var risig när jag köpte den. Nu är den tipptopp men bara det "lilla" problemet att automatlådan har börjat hacka. Man ska ju byta oljan i lådan men är det försent eller bör man byta asap?

Inte billigt att byta ut hela lådan och massa jobb....
Jag har också en S60 D5 automat, den började ifjol växla lite konstigt (rev ibland i lite när den växlade). Jag ringde till en lokal verkstad som är kända för sitt välkunnande om Volvo och ett bra jobb, och de sa att det brukar ses som ett tecken på att det är dags att byta olja i lådan. Det gjorde jag och den började växla som normalt igen, eller ja, den växlar som en dröm. :)
Det blir senare fram mot sommaren dags igen för ett nytt oljebyte, bara för att hålla den i trim. Oljan i automatväxellådor är något som måste bytas regelbundet.
Rolakron, hur mycket / långt kör du med bilen per år? Om du byte oljan i lådan i fjol är det ingen idé att göra det igen redan till sommaren. Den nya oljan du har sen i fjol kommer hålla ett tag. Spolades lådan också i fjol eller bara oljebyte?
milfshake skrev:hört att det är dyrt att byta olja med, men jag tänkte ge mig på det när jag tar ut bilen te våren.
Vad fick du punga ut?
När jag lämnade in min S60 till braBil vid Stig Center i somras betalade jag 2693:- för spolning, ny olja och någon packning och dem kollade mjukvaran också, men jag hade redan den senaste för lådan så där slapp jag en kostnad visserligen. Sen beror det på vad man tycker är dyrt, en ny låda eller ny olja? Att äga bil är och kommer medföra högre kostnader vid något tillfälle, det får man vara med på ;) men om du har kunskapen och möjlighet att byta lådans olja själv så är ju det en liten besparing.
av rolakron
HiTek skrev: Rolakron, hur mycket / långt kör du med bilen per år? Om du byte oljan i lådan i fjol är det ingen idé att göra det igen redan till sommaren. Den nya oljan du har sen i fjol kommer hålla ett tag. Spolades lådan också i fjol eller bara oljebyte?
Jag kör c:a 30 000 km per år, bytet tänkte jag göra innan en resa ned till Danmark och Tyskland. Det blev bytt två gånger. Jag vill också se hur oljan ser ut efter ett år.

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Relä K uppbrunnet.

Sitter där ett relä med 87 och 87b m&ari[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]