- lör 25 aug 2012, 12:26
#675219
3 kap. 43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.
3 kap. 45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.
Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår.
Detta betyder i princip att bussen ska i god tid ge tecken för att ge andra fordonsförare rimlig tid för att på ett säkert sätt kunna lämna företräde. Bussföraren har samtidigt en skyldighet att tillse att andra vägtrafikanter inte utsätts för fara eller onödigtvis hindras. Detta betyder i klartext att bussföraren inte kan blinka och i princip bara köra ut från en hållplats. Men om man i rimligt god tid ser en buss som blinkar och avser att köra ut från hållplatsen är man skyldig att lämna företräde (om hastighetsgränsen är 50 km/h eller lägre). Innan all stress, jäkt och optimerade tidsscheman började prägla vägrafikanternas uppförande fungerade det hyftsat även utan den särskilda lagstiftningen i detta fall. Det finns även en dimension av miljötänk i detta från myndigheternas sida. Företräde för bussar, bussfiler, etc. ska skapa fördelar för kollektivtrafiken så att fler väljer den. Detta har ju inget med trafiksäkerhet att göra och vanligen inget man tänker på bakom ratten. Det skapar endast frustration med motsättande trafikregler som dessutom tar hänsyn till faktorer som inte direkt har med den aktuella trafiksituatioen att göra.
vetten skrev:/.../När jag jobbade som yrkeschaufför så försökte man alltid hjälpa och uppträda just i trafiken och försöka vara ett föredöme men sånt verkar ha försvunnit helt nu :evil:Ja, det har jag också märkt. Det är sorgligt. Jag har en tanke om att det kanske beror på att man sätter olika trafikantgrupper mot varandra i trafiklagstiftningen. T.ex. i fallet med bussar som kör ut från hållplats så ser texten i trafikförordningen ut så här:
3 kap. 43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.
3 kap. 45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.
Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår.
Detta betyder i princip att bussen ska i god tid ge tecken för att ge andra fordonsförare rimlig tid för att på ett säkert sätt kunna lämna företräde. Bussföraren har samtidigt en skyldighet att tillse att andra vägtrafikanter inte utsätts för fara eller onödigtvis hindras. Detta betyder i klartext att bussföraren inte kan blinka och i princip bara köra ut från en hållplats. Men om man i rimligt god tid ser en buss som blinkar och avser att köra ut från hållplatsen är man skyldig att lämna företräde (om hastighetsgränsen är 50 km/h eller lägre). Innan all stress, jäkt och optimerade tidsscheman började prägla vägrafikanternas uppförande fungerade det hyftsat även utan den särskilda lagstiftningen i detta fall. Det finns även en dimension av miljötänk i detta från myndigheternas sida. Företräde för bussar, bussfiler, etc. ska skapa fördelar för kollektivtrafiken så att fler väljer den. Detta har ju inget med trafiksäkerhet att göra och vanligen inget man tänker på bakom ratten. Det skapar endast frustration med motsättande trafikregler som dessutom tar hänsyn till faktorer som inte direkt har med den aktuella trafiksituatioen att göra.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."