...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
vetten skrev:/.../När jag jobbade som yrkeschaufför så försökte man alltid hjälpa och uppträda just i trafiken och försöka vara ett föredöme men sånt verkar ha försvunnit helt nu :evil:
Ja, det har jag också märkt. Det är sorgligt. Jag har en tanke om att det kanske beror på att man sätter olika trafikantgrupper mot varandra i trafiklagstiftningen. T.ex. i fallet med bussar som kör ut från hållplats så ser texten i trafikförordningen ut så här:

3 kap. 43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.

3 kap. 45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.
Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår.

Detta betyder i princip att bussen ska i god tid ge tecken för att ge andra fordonsförare rimlig tid för att på ett säkert sätt kunna lämna företräde. Bussföraren har samtidigt en skyldighet att tillse att andra vägtrafikanter inte utsätts för fara eller onödigtvis hindras. Detta betyder i klartext att bussföraren inte kan blinka och i princip bara köra ut från en hållplats. Men om man i rimligt god tid ser en buss som blinkar och avser att köra ut från hållplatsen är man skyldig att lämna företräde (om hastighetsgränsen är 50 km/h eller lägre). Innan all stress, jäkt och optimerade tidsscheman började prägla vägrafikanternas uppförande fungerade det hyftsat även utan den särskilda lagstiftningen i detta fall. Det finns även en dimension av miljötänk i detta från myndigheternas sida. Företräde för bussar, bussfiler, etc. ska skapa fördelar för kollektivtrafiken så att fler väljer den. Detta har ju inget med trafiksäkerhet att göra och vanligen inget man tänker på bakom ratten. Det skapar endast frustration med motsättande trafikregler som dessutom tar hänsyn till faktorer som inte direkt har med den aktuella trafiksituatioen att göra.
Något som har irriterat mig väldigt mycket senaste veckorna är bilister som kör med helljuset påslaget dagtid. Oftast är det Saabar eftersom helljuslampan på panelen syns dåligt i solljus men har även sett trafikskolebilar av andra fabrikat (senast idag mötte jag tre stycken med tio minuters mellanrum).

/Håkan
Var med svärfar häromdagen och handlade lite byggsaker på marieberg,
när vi kör hem så tar vi bakvägen (genom kumla) och när vi kommer till rondellen vid lidl
så ligger jag i rondellen och har släpvagn så jag syns på långt håll med lasten.

Helt plötsligt kör en gubbe rakt ut i rondellen så jag får nita och ställer mig på tutan i cirka 5-6 sekunder,
han tittar inte ens åt mitt håll fast jag är max 1½ meter ifrån honom.

Blir så arg/ledsen på dessa människor som trotsar sina sjukdomar/defekter (har inget emot dom annars, men snälla, var inte i trafiken..) och gör allt för att
ta sig ut i trafiken och är en stor fara bara inte för sig själva men för oss andra också.

Hade det inte varit för svärmors v70 hade jag suttit fast i gubbens bil (behöver byta skivor/bromsar på min egen 8) ).
Jag kör rätt mycket bil inne i stan nör jag jobbar. Jag har lagt märke till att väldigt många gångtrafikanter över huvud taget inte ens ser sig om åt sidorna innan de kliver ut på övergångsstället. Påfallande ofta är det yngre kvinnor. Det är möjligt att de kollade trafikläget en stund innan de helt obekymmrat spatserar ut i gatan, men fan tro't.
Där jag bor är det inte bara dom yngre...

Men, men.
Om man börjar skriva något här är det väl stor risk att man blir på dåligt humör och börjar älta på, så jag gör tvärtom angående en sak som irriterar mig MYCKET.
Igår när jag körde en 70-sträcka på c.a 1km, kör den i princip varje dag, en liten kringled, så var det en bil bakom som INTE körde upp i häcken, som höll avstånd!!! Funderade nästan på att släppa förbi, köra efter och omfamna denna person, överdriver bara lite. Blev helt fascinerad faktiskt, och när jag kom till slutet på denna led (en rondell) så saktade jag ner ganska mycket för att få en skymt av föraren.
Kör där varje dag, händer i princip aldrig att bakomvarande håller avstånd, förstår inte alla dessa idioter som ändå inte kör om när det finns möjlighet, snarare ökar dom avståndet då för att dom verkar inse att det märks att dom är fega eller något, och sedan minskar avståndet igen när det inte går att köra om - noll intelligens (och jag håller jämn hastighet. oftast med lite bonus).
Användarvisningsbild
av White
I dag fick man åter kasta bilen till vägkanten för att undvika en frontalkrock! *SUCK* :???:

Möter en SAAB som vars förare är upptagen med annat som givetvis är viktigare än bilkörning! Detta resulterar i att när vi möts
svänger han tvärt över drygt en meter in på min väg-halva, och jag får göra en undanmanöver à la Björn Waldegård!

Kan säga att om han kört på mig hade hans tänder åk åt hel#ete, då jag körde med "finbilen"! :evil:
Hatar att behöva bli usatsatt för sådant här pga andras nonchalans i trafiken! :-(O)
14-15 åriga tjejer, på cykel, med "pluppar" i öronen, vilt SMS-ande med båda händerna på sin I-phone som kastar sig handlöst ut från trottoar/cykelbana rakt ut i vägen..... Utan kontroll på cykeln och helt avskärmade från omvärlden.
Användarvisningsbild
av vetten
ALLA!!!
Både fotgängare, cyklister och även bilförare med lurar i öronen är en TRAFIKFARA :-(O)
Tänk innan ni ploppar in lurarna i öronen när ni ska ut i trafiken.
INGEN klarar av att köra i trafiken som är idag med lurar och lyssna på annat när man vistas "DELTAR" i trafiken eftersom den kräver både uppmärksamhet och att man hör vad som händer och sker runt omkring srj :evil:

Skärpning :-(O)
  • 1
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 552

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]