Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jonsson933
Hej, skulle starta min 745 -92 idag, startmotorn gick och soppapumparna, soppa kommer fram till sprutet, men märkte sen att de inte va nån gnista på nåt stift, provade en timme senare, starta och gick skit bra tills jag råka få "kärringstopp" skulle starta bilen igen och då va de ingen gnista igen, nån som känner igen felet? Tacksam för svar!!!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Börja med att göra service på tändsystemet med nytt fördelarlock, rotor, stift och nya tändkablar om dom är gamla. Kan även vara fel på tändmodulen. Har du kollat felkoder?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du har inte Hallgivare, du har en vevaxelgivare som sitter ovanpå kopplingskåpan. Du skriver ju i och för sig att pumparna funkar men det kan vara så att dom bara funkar när du vrider nyckeln till tändläge och att dom inte funkar vid start eftersom att pumparna då styrs av vevaxelgivarens signaler så det kan vara ide att kolla den. Kan även vara ide att prova med ett annat bränslerelä. Mindre troligt men kan vara värt att kolla är spridarreläet som borde sitta på expansionskärlet samt nämnda reläs jordpunkt som ofta ärgar.

Mvh GK
av sicnarf
Om din varvräknare rör på sig/fladdrar vid start försök så är vevaxelgivaren OK. Då får du leta efter nåt annat som är kass istället
av Jonsson933
bytte fördelare rotor och stift idag till o börja med och då starta den plötsligt, men efter några timmar skulle jag ha bilen, då hade den ingen gnista igen, provade en kvart senare o då gick den kanon igen, vaad är felet! De kommer då och då bara, databox? Spole? Tändmodul?
av sicnarf
Jaha,då kan det vara glapp i vevaxelgivaren då eller så är den skadad och ger dig problemet! När du inte får gnista,kolla om varv räknaren fladdrar. Gör den inte det får du fixa ny sån vevaxelgivare
.
av Jonsson933
Bytte spole, tändkablar fördelare, rotor och vevaxelgivarn idag, nu går den som aldrig förr och har startat hittils hela tiden, tack för all hjälp,

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]