Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av waspman
Bonlo skrev:Ja fortf ingen räcerbil men myyycket bättre än innan. Nu känner man mer vrid på alla växlar. 4500 kr :)
Vilken firma?
av Bonlo
Programvaran kommer från MTE. Dock lades den in via annan kontakt (varav därför billigare pris). Hos MTE ligger den på 8000
av perhall
Ni som har S60 T3 MY12 och tycker den är seg vid omkörningar: nån gång under året kom en betydligt högre utväxling och EU-mixen sänktes från 6,6 till 5,8. Med den högre utväxlingen (varvar bilen då 2000 i 120???) måste den vara grymt seg för nån raket är den ju inte ens på vår familjs tidiga MY12 på sexan.../PH
av grålle1
Fast personligen ser jag sexan som en ren "åka och spara bensin växel"... ju högre utväxling desto bättre, lägre förbrukning och högre komfort med lägre motorvarv i motorvägsfart! För omkörning skulle jag aldrig ens drömma om sexan, faktiskt inte heller femman.... beroende på aktuell hastighet vid ingången av omkörningen är fyran eller till och med trean de växlar som jag anser fixar jobbet. Jag ser heller inget problem med det, tycker det ger en bra mix av ekonomi med låg förbrukning vid lugn körning kontra körglädje då man får jobba lite med växlarna och varva ut när man känner för det... och då tycker jag att man mer än tillräckligt snabbt tar sig från 60 - 100 eller 80 - 120, som i princip uteslutande är de omkörningsintervall jag ställs inför då folk kör lite sakta och man snabbt vill om utan att för den skull lämna körkortet i pant.

Edit: Skall tillägga att jag har en tidig MY12 så frågan om ändrad utväxling kan jag inte uttala mig om!
av pak7
Satt precis och kollade runt lite angående chippning.
Bsr verkar ju lite småbra.verkar som att man får med en ppcbox som man kan pilla med själv,och trimma och köra tillbaks till orginal om man vill det.lite dyrt dock-ca 9000, men då kan man ju mixtra bäst man vill:)
av SPIDER60
Har just nu ett chip som ger 210 hk och 410nm i min T3. Ni anar inte vilken skillnad det är. Fick det från en vän som har rätt kontakter.

Man kan ju förstå varför dom väljer att inte släppa detta officiellt än iaf. Den mäter sig med dagens D5 OCH T5 utan problem, då skulle försäljningssiffrorna få en turnover och denna 1.6 hade vart poppis för det billiga priset kontra prestanda. Återkommer med mer siffror om folk vill veta, funderar på 0-100 test och 80-140 typ. Förbrukningen har minskat och kör endast på 98oktanig. 7.3 i medel på autobahn blev det, +140kmh.

Tippar på att den lägre vikten också gör sitt jämfört med diesel,automat,awd osv osv
av pergrein
Oj, från vilken firma är det? Med chip menar du ny programvara eller ska man löda dit något nytt chip eller är det någon box du satt dit?

Mvh
Per
av grålle1
SPIDER60 skrev:Har just nu ett chip som ger 210 hk och 410nm i min T3. Ni anar inte vilken skillnad det är. Fick det från en vän som har rätt kontakter.

Man kan ju förstå varför dom väljer att inte släppa detta officiellt än iaf. Den mäter sig med dagens D5 OCH T5 utan problem, då skulle försäljningssiffrorna få en turnover och denna 1.6 hade vart poppis för det billiga priset kontra prestanda. Återkommer med mer siffror om folk vill veta, funderar på 0-100 test och 80-140 typ. Förbrukningen har minskat och kör endast på 98oktanig. 7.3 i medel på autobahn blev det, +140kmh.

Tippar på att den lägre vikten också gör sitt jämfört med diesel,automat,awd osv osv

:lol: kul! :lol:
av dissonans
410 nm ur en 1.6a? BSR tar ut 199/300, vilket känns mer verklighetstroget.

400 newton är vad som tas original ur:
BMWs 3-literssexa med dubbelturbo.
Volvos 3-liters T6 (285).
Volvos hårdtrimmade 2.5-liters R-motor från P2-plattformen.

Så jag måste säga att jag tvivlar en del på att någon plockar ut 410 nm ur den pyttelilla T3an.. Det behövs en officiell pressrelease och sedan ett test av en oberoende part för att jag ska tro på det där :)
av Droopy
SPIDER60 skrev:Har just nu ett chip som ger 210 hk och 410nm i min T3. Ni anar inte vilken skillnad det är. Fick det från en vän som har rätt kontakter.

410nm låter inte trovärdigt överhuvudtaget, men dela gärna med dig av din väns kontakt, jag vill syna detta då jag tvivlar starkt på detta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
En ganska vanlig 245:as liv

Det var dags för ett tändstiftsbyte. K&a[…]

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]