Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej hej! Har desperat försökt få bort min bakre ljuddämpare idag. Sågade av klammern som håller ihop ljuddämparen med kardankröken. När jag tog bort gummibustningarna så åkte ju hela ljuddämparen i backen, och då gick självklart en annan del av avgasröret sönder. Det gick sönder ifrån andra sidan av kardankröken (så det är helt rakt.) Vill nu inte besvära tjejens farsa med att fråga om han kan svetsa. Tänkte då att man kanske kunde sätta fast denna del som gick av med en klammer som är rätt hög på höjden (så den håller ihop det bra.) Frågan är, vart får jag tag på en sådan, och vad för MM? Har för mig att det finns slangklämmor som är jättestora och som man skruvar in, (typ aluminium)... Vart får jag tag i en sån som är hög på höjden?

Skall göra ett nytt försök att få bort min förbaskade ljuddämpare imorrn då jag ska sätta rakt rör eftersom den är helt slut, samt att jag har BES på fredag!!! :lol: :lol: :lol:

Tack för all hjälp jag kan få!
Hmm... när jag skrev inlägget kom jag ju på vad det heter!
Slangklämma! :lol: :lol: :lol:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... -st-61849/

Tror ni detta fungerar?
Tungviktarn skrev:Hehe garanterat inte;) byt ut systemet istället har det rostat av går det inte svetsa ihop
Blääääää... vill ju inte byta ut det. Sucky sucky! :( :( :(

Edit: Kom på lösning numero 2. Kan man kapa av böjen som går från andra ljuddämparen och köra ett rakt rör därifrån? Dvs, man skippar bakre dämpen, kardanröret och kapar böjen till första? Iofs hamnar ju röret under axeln, då kan den ju slå i i diverse fartgupp, men är det lagligt? Kan det bli sämre värden vid avgastest? (Katen borde väl ändå avgöra det?)
Det där är en dålig lösning, titta noga och täk på vad som händer även vid normala fjädringsrörelser.

Mvh GK
säger som många andra här;
ingen idé att laga avgasrör på 940/740
köp en ny sats och om du tänkt behålla bilen mer än 3 år - köp rostfritt ! - det lönar sig !
Igår var man inne på verkstan för lite svets! :roll: :roll: :roll:
Sket i det raka röret då det fanns en gammal opel dämp liggandes som var relativt fräsch.
Med lite trixande och joxande löste det sig med ett rör som vi satt på det andra röret, sedan
lite slipning och svetsande runt kröken, sen var det klart. Innan bes idag tittade jag till baklyset
också, och där hade en lampa pajat. Bytte såklart ut den, sen var det finemang! Sedan satt jag
mig i bilen, och då la hastighetsmätaren av!!!! :lol: :lol: :lol: :lol:
Åkte in till besiktningen med årets klump i magen och bara kände: "Hej hej skroten!"
När han kom in igenom dörren ropade han till mig: "Pansarplåten" är färdig.
Betalade, när kvittot rullade ut sa han: "Pappret är blankt. Det var på håret att handbromsen inte gick igenom!"

Skönt att ha en bil rullandes i ett år till. Givetvis ska jag se över avgassystemet, men så länge det håller får det vara. Hastighetsmätaren glappar när det är kallt ute, och det är det givetvis idag då det regnar. Vi får hoppas på lite sol imorgon så spinner den som katten! :D Trevlig helg allihopa!

Edit: Fråga mig inte hur hastighetsmätaren inte upptäcktes. Antar att han missade det, eller så mellan fingrarna. Inte vet jag! Tur som fan hade jag iallafall! Fick inte ens någon rostanmärkning då den är riktigt bra rostskyddad! :-)-) :-)-) Har haft denna pärla ända sedan jag tog körkort i April 2009 och kommer fortsätta vara ägare ända tills den ger upp! :D

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]