Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dreamb
jag har fått en uppsättning av gamla 15" vinterdäck som har suttit på 850 till min v70n. Plåtfälgen känns lite tjait, bara 2 mm mellan fälgen och bromskloss, är det ok så?

Hur farligt att köra med de?

De är ca 8 år gamla med demension 185/65/15 och 80% av dubbarna kvar men de är slitna. Dubbarna är i samma nivå som däcket mönstret med ca 5mm kvar.

Satte dit de idag och provkörde nere i stan med låg hastihet ca 60km/h och det känns ok med de faktisk.. :)

Sista fråga hur mycket luft ska man ha i de?
2kg bar räcker det? :?:
av jbl
Jag skulle inte köra med dessa däck då dom är för gamla och slitna. Tror inte dom är nå vidare bra när halkan kommer. Jag skulle vara mer rädd om mig själv samt bilen.

Du kan ha 2.5bar runt om.

I och med att fälgen inte tar i så kan du använda dessa plåtfälgar.
Användarvisningsbild
av Loner
Dom passar men släng bort dem, dom är på tok för gamla för att vara bra som vinterdäck..

minst 2.5 bar skulle jag blåsa i 185/65 dubbdäck.

/L
av ndx
Hej!

Jag har samma funderingar själv. Jag har gamla plåtfälgar från min 855-94 (med friska dubbdäck), som tillsynes skall passa på min V70N-03.

Det jag funderar på är om man behöver andra hjulbultar. Passar de koniska som är till aluminiumfälgen, eller måste det vara andra? Stämmer längden?
av Hemgårn
Snåla inte på era vinterdäck. Har man inte råd med riktiga vinterdäck ska man åka kommunalt då dåliga vinterdäck sätter ens eget och andras liv på spel. Volvo har en bra 4månaders avbetalningsplan. Köp nytt. :idea:
Användarvisningsbild
av Loner
ndx skrev:Hej!

Jag har samma funderingar själv. Jag har gamla plåtfälgar från min 855-94 (med friska dubbdäck), som tillsynes skall passa på min V70N-03.

Det jag funderar på är om man behöver andra hjulbultar. Passar de koniska som är till aluminiumfälgen, eller måste det vara andra? Stämmer längden?
Dom funkar nog bra, man kör ju oftast med samma bultar året runt..

/L
av Dreamb
hm... det är inte fråga om snålhet... utan 5mm kvar av mönstret är ju ok enligt mig :)

dessutom har vv gjort tester som visar att gamla vinterdäck är lika bra som nya förutsätter att de har samma mönster djup... och mina vinterhjul som jag har fått har legat i källaren alla dessa år och har varit perfekt förvarat så varför inte..

men jag ska köra lite försiktigt och märker jag något som inte stämmer får jag väl byta ut de.
Användarvisningsbild
av Loner
Mina erfarenheter säger att gummit hårdnar, redan efter 2-3 år är däcken inget att ha.

/L
av SportHenke
men jag ska köra lite försiktigt och märker jag något som inte stämmer får jag väl byta ut de.
Så länge man kör rakt fram och håller skyltad hastighet kan man ju nästan köra på hockeypuckar. Frågan är hur man gör om älgen springer ut eller rattfyllot kommer över på fel sida när det är halt? Svårt att göra en undanmanöver mjukt o försiktigt då.
Folk köper stora säkra bilar som V70 och 9-5 etc för årslöner, men när det kommer till däck snålar många ur och köper det allra billigaste från Kina, eller kör med gamla stenhårda däck, en konstig filosofi. Vad är de insparade tusenlapparna värda när det väl smäller?

Kan berätta en anekdot om en kompis som hade en Santa Fe och eftersom det var fyrhjulsdrift så hade han inte speciellt bråttom med att sätta på vinterdäcken just för att det var "överlägset med 4wd". Gissa vem som sladdade ner sin egen brevlåda när det var halt?

/Henke
Användarvisningsbild
av A80TD
Dreamb skrev:hm... det är inte fråga om snålhet... utan 5mm kvar av mönstret är ju ok enligt mig :)

dessutom har vv gjort tester som visar att gamla vinterdäck är lika bra som nya förutsätter att de har samma mönster djup... och mina vinterhjul som jag har fått har legat i källaren alla dessa år och har varit perfekt förvarat så varför inte..

Försök åtminstone slita in dem med nåt tiotal mil på torr asfalt innan du kör på is. Det blir någon sorts oxidhinna på däcksytan och den är hal att köra på.
När jag skruvade på vinterdäcken på Audin förra hösten hade det redan kommit underkylt regn på vägen. De var Hakkpelitta ungefär i det skick som du beskriver dina. När jag sedan åkte iväg så kanade bilen omkring så hopplöst att jag närapå vände om för att lägga på sommardäcken igen. Så mycket sämre fäste var det faktiskt. Men, som sagt, det blir bättre efter några mil, dock inte alls i närheten av nya vinterdäck.
Lövets XC70 -05 - Godkänd!

Intressant, funkar dessa lampor på all[…]

VOC strul

Här med

Oppdatering - problemet løste seg når[…]

Stötdämpare bak

Det övre fästet verkar skilja på n[…]