Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av metalman
Mina ventiler tickar som f*n vid kallstart men försvinner samtidigt som kvartalet går ner efter ca 10-15 sek. Är det normalt, eller vad är det isåfall för fel??? Kan det ha med VVT enheten att göra? Solenoiden är bytt...... Det är en V70 2.4 170hk -05. Den har gått 10800 mil. Någon som känner igen detta??
av pstman1980
är du säker på att det är ventilerna??? hur långt har du kört sen senaste service??
låter som att det skulle ta tid för motorn att få upp oljetrycket när den är kall..
av pms
Hade tickande på från min motor vid kallstart som försvan efter 30-40 sek.
Det visade sig vara muttrarna till avgaslimpan (grenröret) som var lösa. Har för mig att det sitter 10st. Alla var lösa :-O)
Trångt som f.. att komma till men efter åtdragning är nu motorn härlig tyst.
Glöm inte att dra korsvis annars kan du spricka limpan.
Tyvärr kommer jag inte ihåg med vilket moment det ska dragas :(
Senast redigerad av 1 pms, redigerad totalt 0 gånger.
av pstman1980
det kan faktiskt vara som föregående skriver, ett väldigt litet avgasläckage som tätar när grejorna blir lite varma.

dock så har jag hört ett flertal av dessa motorer som lyftarna hänger sig på men din har ju bara gått 10000 mil så det borde verkligen inte vara problemet i detta fall.

20mil vintertid, om du kör lungt, Varfö[…]

Vet de som lägger tidningspapper under gummim[…]

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]