Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
"Pendlar" med min bilrackare varje dag till jobbet, ca 3 mil enkel resa. Enligt färddatorn snittar jag strax över litern milen. Håller 100 större delen av sträckan och minimalt med stadskörning. Jag gasar på ganska bra när jag accar men i övrigt åker jag försiktigt, motorbromsar och använder farthållaren så mycket som möjligt.

Är detta normalt för en 2.4T or not? När jag köpte bilen i höstas brukade datorn stå på runt 9,3-9,5 när jag åkte långturer, känns som det sakta men säkert gått uppåt... Tankar 95 oktan och har gjort sedan jag köpte bilen. Räknat snitt ibland vid tankning och då stämmer de ganska bra överens med färddatorns utlåtande.

Bilen är en -00:a, 34.000 mil fullservad på volvo, servad för några hundra mil sedan dessutom. Rätt däcktryck (225/40 18"), hjulvinklar, ok lager, felfria bromsar... Precis bytt magnetventil, ska rengöra spjället, men motorgången är helt ok dock.

Så... Ja? Är det bara att tacka och ta emot eller är det något som är snett? Är det bilen som anpassar sig efter en ev. tyngre gasfot sedan tidigare ägare kanske? Tjänar jag på att tanka 98 oktan även fast det är typ 60 öre dyrare/ litern?

Farsans 997 carrera snittar runt litern den också vid landsvägskörning, och polarens steg 3 t5 850 låg på litern när vi åkte ner till skåne i somras, så jag tycker min standard familjebil borde vara liite snålare när den har 100hk mindre i snurran...
av Mikael G
Jag tycker inte att det låter som några konstigheter med ett par rejäla gaspådrag per resa och 18" hjul. Själv ligger jag också strax över litern men då är det en del stadskörning i det, lätt högerfot samt mindre hjul.
Användarvisningsbild
av milfshake
Ja fick ner min förbrukning när jag bytte lmmsensor och det skitiga luftliftret, dock hade jag en lysande motorlampa och felkoder.

I övrigt har jag själv exprimenterat med min sträcka till jobbet.

Kör 2,5 mil enkel väg till jobbet varje dag och snittar numera 0.88l/milen med automatlåda. Vägen dit är 70 och 90 vägar och då följer jag dessa ganska exakt med försiktiga gaspådrag. Sen tankar jag v-power med så det har la en viss påverkan.. Men skulle jag trycka plattan i botten bara en gång på hela sträckan går förbrukningen upp rejält, det är sjukt men sant.. Och det är fruktansvärt utmanande att hålla sig :D

Min kollega hävdar i alla fall att han fått ner sin förbrukning en aning när han tankat 98, men han kör Saab 9-5. Blir la någon 50lapp dyrare för fulltank, men kanske värt att testa?

Bild för den skeptiske :D
http://www.ladda-upp.se/bilder/ibuhgvmoibmyi/
Ok, så om man inte dammar på så friskt kanske snittet går ner?

Enligt körskolan ska man ju gasa på :mrgreen: Men jag är med på tänket. Nu när jag tänker efter är det inte omöjligt att förbrukningen ökade när jag bytte till sommardäcken. Jag kör inte heller under 3 bar, men jag tycker det låter konstigt att 18" skulle göra så mycket på bränsleförbrukningen... Det är ju bara någon procents skillnad i rullomkrets.

Hade iaf bort spjällhuset idag, och de såg ju tyvärr ganska rent ut så där sker det väl ingen stor förbättring :mrgreen:

Däremot wastegateklockan, drog i stången och jag tyckte den kändes slapp. Kände inte alls "suget" från klockan, utan bara motståndet från fjädern ungefär, som ojjade sig lite när jag drog i stången. Har en annan turbo ligger i garaget som jag ska jämföra med, men är det normalt att dessa agg känns såhär i wastegaten?
Jag brukar ligga på 0.9 0.95 blandat. Då med ganska mycket körning i och omkring Göteborg.

Kör också ganska ofta på E20 norrut, och där kan jag utan problem gå ner till 0.85 om jag tänker mig för.

V70 2.4T -00, automat, 26000 mil. 225/45-17
Bara 95 oktan
Enligt eco-driving ska man snabbt upp i hastighet, gärna hoppa över växlar typ 1-3-5 och ej gasa över 3500 rpm på bensinare. Anledningen till att jag frågar är att efter 100 km/h börjar bilen slurpa diesel så håller man sig under 100 så går det snålare. Se till att ha minst 3 bar i
andreas 80 skrev:Jag brukar ligga på 0.9 0.95 blandat. Då med ganska mycket körning i och omkring Göteborg.

Kör också ganska ofta på E20 norrut, och där kan jag utan problem gå ner till 0.85 om jag tänker mig för.

V70 2.4T -00, automat, 26000 mil. 225/45-17
Bara 95 oktan
Men är det verkligen snittet? Temporärt är det inga problem att ligga lågt när det är plan mark för mig heller...

Jag får bli bättre på att utnyttja vridet i motorn när jag accar. Den drar riktigt skönt där runt 1500 och uppåt en bit.
jag körde min xc70 02 2,4t med manuell växellåda och 20k på mätaren tur och retur avesta till västerås på 0,84 lugn körning mellan 85 - 105 km/h :D

2,5 bar i orginal hjulen och ingen farthållare användes. det är jag väldigt nöjd med. annars ligger jag i snitt enligt färddatorn på 10.1 l/100km blandad körning med en snitt hastighet på 47 km/h vilket jag anser vara helt ok
av llesrof
Är det mycket backar? Kör utan farthållare i så fall. Farthållaren är bra på slät väg men i kuperad terräng ökar den förbrukningen.

20mil vintertid, om du kör lungt, Varfö[…]

Vet de som lägger tidningspapper under gummim[…]

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]