Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av plaarre
Tjena! Har köpt mig en 940 LTT årsmodell 93 av grannen som jag har börja pilla i lite smått.

Började med att fara på biltema och handla rör, 3" HELA vägen blev det med den största ljuddämparen. :twisted:
Nu är det så att bildj*vuln har börjat ryka vid fullt gaspådrag på 1 och 2an men också när jag stannar t.ex i rödljus efter jag kört en stund...

Vad kan detta vara för problem? ??:-/

PS. bilen går som den ska.

Mvh
färg på röken ?
vit = blåst blockpackning
svart = turbon på gång att rasa ( kolla oljereturen )
svart men luktar bränd plast/färg - du har nytt avgasrör !
obs - jag skiver bara vad det KAN vara !

/
emwtur skrev:färg på röken ?
vit = blåst blockpackning
svart = turbon på gång att rasa ( kolla oljereturen )
svart men luktar bränd plast/färg - du har nytt avgasrör !
obs - jag skiver bara vad det KAN vara !

/
Men om blockpackningen har gått så ska väl ändå dricka mycket vatten? rätta mig om jag har fel.
Den ryker Svart och vitt och blått..
Av det jag läst på internet verkar det vara igensatt oljeretur. Får hoppas på det bara.

Mvh
blådåren skrev:Om det ryker.
Svart=bränsle
Vitt=vatten
Blått=olja
Och dessutom Samtidigt ,

har du ett generalras :-O) .
Jo men det är lite olika, Trycker jag fullgas 1 och 2an blire det blå/svart, när jag stannar i rödljus efter körning in till stan(2 mil) så börjar den ryka tung vit rök..
Den dricker ju mycket olja... :-(O)
Hur ser det ut i slangarna till vevhusventilationen? Mycket olja där?
Är oljefällan fri eller igensatt?
Kanske står det mycket gammal olja i Intercoolern?

Lite fler grejer att kolla för att komma felet på spåret...

En sak till som jag märkt att många "glömmer" nu för tiden:
Låt bilen ALLTID gå på tomgång en stund efter körning! Då slipper man oftast igenkoxade oljekanaler och oljeretur från turbon!
Detta var alltid en självklarhet förr när tex Volvo kom med turbo på personbilar en gång i tiden, men tycks mer och mer falla i
glömska. Kanske inte lika viktigt på dom "nya" vattenkylda aggregaten som på dom gamla utan, men ändå...
White skrev:Hur ser det ut i slangarna till vevhusventilationen? Mycket olja där?
Är oljefällan fri eller igensatt?
Kanske står det mycket gammal olja i Intercoolern?

Lite fler grejer att kolla för att komma felet på spåret...

En sak till som jag märkt att många "glömmer" nu för tiden:
Låt bilen ALLTID gå på tomgång en stund efter körning! Då slipper man oftast igenkoxade oljekanaler och oljeretur från turbon!
Detta var alltid en självklarhet förr när tex Volvo kom med turbo på personbilar en gång i tiden, men tycks mer och mer falla i
glömska. Kanske inte lika viktigt på dom "nya" vattenkylda aggregaten som på dom gamla utan, men ändå...
Tack för tipsen, riktigt uppskattat.

Blir att skippa alla domdär jäkla ölen ihelgen och istället va i garaget å pilla.

Mvh P

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]

V50 är en av de svåraste bilarna att g&[…]

Dra en helt ny jordkabel borde lösa det.