Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du verkar ju inte ens kunna skilja på 50 eller 150kg i överlass så???

Spontant känns det ganska skrämmande att veta att du är yrkeschaufför, och svara gärna på resten av frågorna!

Frågan kvarstår vad du är för sorts yrkeschaufför? Vad kör du?
det påverkar alltså inte nämnvärt! smart. undrar varför vi inte har 70ton som högsta tillåtna vikt då?

det mesta påverkas av vikten och det borde du ha koll på! alla som har tagit C behörighet ska ha gått igenom vikters påverkan men det verkar ju inte ha greppat ändå så vad skulle det hjälpa om alla andra fick lära sig det med?

du som nu är yrkeschaufför kan väl förklara lite lätt för mig varför lastbilar har olika många axlar/hjul? det kan ju inte vara vikten för den påverkar ju inget! eller?
zillen skrev:det påverkar alltså inte nämnvärt! smart. undrar varför vi inte har 70ton som högsta tillåtna vikt då?

det mesta påverkas av vikten och det borde du ha koll på! alla som har tagit C behörighet ska ha gått igenom vikters påverkan men det verkar ju inte ha greppat ändå så vad skulle det hjälpa om alla andra fick lära sig det med?

du som nu är yrkeschaufför kan väl förklara lite lätt för mig varför lastbilar har olika många axlar/hjul? det kan ju inte vara vikten för den påverkar ju inget! eller?
I Sverige finns ingen högsta tillåtna vikt. Man kan få tillstånd för att köra betydligt mer en 60 ton på svenska vägar. Det tyngsta jag har framfört så låg lasten på ca 90 ton utan dragbil och släp inräknat. Jävlar vad V8:an fick jobba uppför den långa Jönköpings backen.
vadfan skrev:
zillen skrev:det påverkar alltså inte nämnvärt! smart. undrar varför vi inte har 70ton som högsta tillåtna vikt då?

I Sverige finns ingen högsta tillåtna vikt. Man kan få tillstånd för att köra betydligt mer en 60 ton på svenska vägar. Det tyngsta jag har framfört så låg lasten på ca 90 ton utan dragbil och släp inräknat. Jävlar vad V8:an fick jobba uppför den långa Jönköpings backen.
Drog uppför den inatt med 63 ton totaltvikt, och fyfan, bilen lukta som en gammal hårtork :D
Ingen ide att diskutera vikter med någon som inte är insatt i det, eller vad säger du vadfan ?
Klart det finns undantag gällande vikter och längd begränsningar, men högsta tillåtna totalvikt utan disp är ju 60 ton!

Och 24meter samt vissa 25meters ekipage om jag har fattat det rätt!

Jo jag tycker ochså att det hade varit kul att få en liten förklaring precis som "zillen" efterfrågar!

Man tycker ju att du borde ha koll på det!!! Eller???

Vem vet om du frågar i något coolt truckerforum så fort du dyker på något problem inom det, tänkte eftersom du frågar här när det "bara" gäller 150kg på din personbil och husvagn!

Nej ett riktigt svar nu på frågor som ställts vore fint!
nej det är ju rätt svårt att diskutera vikter med någon som ska kunna det men ändå inte klarar av att komma med ett enda korrekt svar!

det känns inte som om det var vikter som kräver dispens var det aktuella här..
Vad vill du att jag ska förklara ?
Vad för lagar och regler som gäller eller hur dom efterlevs ?
Spelar det någon roll om jag kör fjärrtrafik eller distrubition ?
Klart man har koll på vikterna, men vad ska du säga till åkaren om han ber dig lasta ett lass och sedan köra 70 mil ?
Nae det är 1 pall förmycket så det blir övervikt, jag åker 2 gånger istället.
Tror du på fullaste allvar att du har ditt jobb kvar då som chaufför ?
Hoppas du glädjs över svaret annars får du gärna fråga en gång till så ska vi se om vi inte kan reda ut det mer detaljerat.
Heatseeker skrev:Klart det finns undantag gällande vikter och längd begränsningar, men högsta tillåtna totalvikt utan disp är ju 60 ton!

Och 24meter samt vissa 25meters ekipage om jag har fattat det rätt!

Jo jag tycker ochså att det hade varit kul att få en liten förklaring precis som "zillen" efterfrågar!

Man tycker ju att du borde ha koll på det!!! Eller???

Vem vet om du frågar i något coolt truckerforum så fort du dyker på något problem inom det, tänkte eftersom du frågar här när det "bara" gäller 150kg på din personbil och husvagn!

Nej ett riktigt svar nu på frågor som ställts vore fint!
Larzan skrev:
Heatseeker skrev:Och är fortfarande nyfiken på hur alufälgar gör att det blir stabilare?
Plåt fjädrar, aluminium är stumt.
Jag har ju alltid trott att aluminium är mjukare än stål, men man lär sig något nytt varje dag!
Tobbz85: nja du påstod ju att det inte gjorde någon skillnad på bilen om du lastade 10ton överlass, en pall lär ju knappast väga 10 ton!

Men tycker fortfarande att det känns skrattretande att du skriver om hjälp för 150kg överlass på din husvagn och påstår att 10ton på en lastbil inte har någon inverkan alls,

Tycker det vore intressant att veta vad du kör för att få liten insyn i din vardag med vikter osv!

Sen är jag lite nyfiken på varför man bara får väga 60 ton utan disp i sverige men du menar att 10 ton inte spelar någon roll!

Förklara gärna lite om axeltryck osv på en lastbil och om du lastar en lastbil fel, hur reagerar den då?? (precis som med din husvagn)

Ursäkta om svaret är lite upprepande men är sjukt trött och håller på och kör flyttlass med kärra (lagliga vikter) går hur fint som helst :)
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]