Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

JimmyK skrev:
hållundan skrev:Jag ska lämna in min återigen på måndag, och hoppas att det kommer att bli ett positivit reslutat utifrån kopplingspedalfixen.

Mitt problem är mer knarr/gnek då man segdrar och släpper kopplingen långsamt. Klickljudet i botten har jag väl mer vant mig vid i detta laget, då det mig veterligen är som tidigare nämnts, mer en "feature" från änlägesgivaren.
Jag har tidigare haft en xc60 My10 vilken jag hade inne 15ggr utan att få en lösning på problemet. Nu har jag fått min Xc60 My13 och hade inbillat mig att de hade löst problemet, men när bilen gått 220mil kom ljudet och känslan i kopplingen tillbaka som fanns i min my10. Mycket irriterande. Ljudet kommer när jag har trampatur och sedan släpper upp kopplingen och ljudet är extra kraftigt efter att kopplingen varit nedtryckt ett tag tex vid start efter rödljus. Har försökt att filma ljudet, hörs som ett tydligt metalliskt knäppande. (inte så bra filmat, svårt att filma samtidigt som jag kör :-) )

[url][
]

Är det detta missljud som du också har??

//Jimmy
Jag ska inte säga att mitt oljud är exakt som ditt, men emellanåt likt.

Den värsta delen av mitt är egentligen gneket som uppstår då man släpper långsamt. Ska försöka få till en liknande YT-film som du postade.
Dagens upptåg gör en ju inte lyckligare...

Ovanstående videoklipp är ju oförändrat idag efter verkstadsbesöket. Skräll. "Fixen" eller servicebulletinen från VCC har tydligen inte kommit ut än, så min servicetekniker har inte/kunde inte göra något.

Trimpanelen höger fram byttes, dock var denna tydligen transportskadad (visuell repa i klädseln), vilket upptäcktes när den var monterad. Givetvis är R-designpaneler inget som finns i drivor i GBG-trakten, således får jag återkomma vid ett ytterligare tillfälle för att få en ny panel.

Gneket i dörrar/B-stolpe verkar faktiskt ha blivit bättre efter någon ny typ av smörj på tätningar på samtliga 4 dörrar. Får bara hoppas att den stannar kvar på listerna och inte kladdar så mycket på händerna som den gjorde när jag parkerade/stängde VF och VB-dörr.

Tilläggas ska göras att jag fick en S60 Drive Automat som lånebil. Jag tyckte allt att S/S på automaten i rusningstrafik (extrema köer på Hisingen, som vanligt) fungerade tämligen kass. Den visste inte riktigt när den skulle slå av eller ha motorn igång. Till slut fick jag inaktivera S/S. Kanske lär man sig om man kör en sådan, jag hade dock inte pallat det tror jag.

The story goes on...
Fick min givare utbytt och klickljudet blev avsevärt mycket lägre, dock finns det och kommer nog alltid att finnas om man inte ändrar design på givaren.... däremot på den lånebil jag hade under tiden de fixade med min bil så uppstod emellanåt ett knarr/gnek ljud precis som tidigare skripenter beskrivet!!! Det sistnämnda borde ju dock vara enklare att komma till rätta med!?
grålle1 skrev:Fick min givare utbytt och klickljudet blev avsevärt mycket lägre, dock finns det och kommer nog alltid att finnas om man inte ändrar design på givaren.... däremot på den lånebil jag hade under tiden de fixade med min bil så uppstod emellanåt ett knarr/gnek ljud precis som tidigare skripenter beskrivet!!! Det sistnämnda borde ju dock vara enklare att komma till rätta med!?
Okej, intressant!

Får se om det 'bara' blir ny givare för min del, eller om det går att fetta på ordentligt för att få bort gneket? Jag börjar bli smått tokig på det snart...
Hämtade ut min V60 Drive (MY12) från lokala handlaren. Har snokat runt i detta forum sedan nybilsplanerna infann sig. Tänkte angående ovanstående (o)-ljud; "hur illa kan det va'?". Hade inte mycket mer än rullat iväg och det knirkade, knakade, knäppte så att även om stereon var på halv volym så hördes detta oljud hur tydligt som helst. Smäller nästan så att det känns i foten... Hade jag köpt en Dacia för 70KKr så hade jag väl kunnat bita ihop, men inte för något i närheten av 300KKr... Är det så att man nu kan hävda (med en dåres envishet) att det finns nytt relä och "justering" för att få ner ljudet? Annars så får nog Volvo byta till Premium Sound så att det överröstar oljudet på min bil ;-)
mrbister skrev:Hämtade ut min V60 Drive (MY12) från lokala handlaren. Har snokat runt i detta forum sedan nybilsplanerna infann sig. Tänkte angående ovanstående (o)-ljud; "hur illa kan det va'?". Hade inte mycket mer än rullat iväg och det knirkade, knakade, knäppte så att även om stereon var på halv volym så hördes detta oljud hur tydligt som helst. Smäller nästan så att det känns i foten... Hade jag köpt en Dacia för 70KKr så hade jag väl kunnat bita ihop, men inte för något i närheten av 300KKr... Är det så att man nu kan hävda (med en dåres envishet) att det finns nytt relä och "justering" för att få ner ljudet? Annars så får nog Volvo byta till Premium Sound så att det överröstar oljudet på min bil ;-)
Min bil är nu tyst. De har borrat ett hål i fjädern och tryckt in beständigt fett. Detta verkar fungera än så länge är den tyst. Hämtade bilen i fredags efter denna åtgärden. Detta ljudet förstör hela nybills känslan, är inte premium. Men för stunden är jag nöjd med en tyst och fungerande koppling.

Jag upplevde också att det även kändes i kopplingen samtidigt som ljudet fanns där.
Intressant, jag fick ju min givare bytt och tyckte klickljudet blev mycket bättre.... Men har nu istället knak och gnek på det sätt som så många andra här.... Never ending story.
JimmyK skrev:
mrbister skrev:Hämtade ut min V60 Drive (MY12) från lokala handlaren. Har snokat runt i detta forum sedan nybilsplanerna infann sig. Tänkte angående ovanstående (o)-ljud; "hur illa kan det va'?". Hade inte mycket mer än rullat iväg och det knirkade, knakade, knäppte så att även om stereon var på halv volym så hördes detta oljud hur tydligt som helst. Smäller nästan så att det känns i foten... Hade jag köpt en Dacia för 70KKr så hade jag väl kunnat bita ihop, men inte för något i närheten av 300KKr... Är det så att man nu kan hävda (med en dåres envishet) att det finns nytt relä och "justering" för att få ner ljudet? Annars så får nog Volvo byta till Premium Sound så att det överröstar oljudet på min bil ;-)
Min bil är nu tyst. De har borrat ett hål i fjädern och tryckt in beständigt fett. Detta verkar fungera än så länge är den tyst. Hämtade bilen i fredags efter denna åtgärden. Detta ljudet förstör hela nybills känslan, är inte premium. Men för stunden är jag nöjd med en tyst och fungerande koppling.

Jag upplevde också att det även kändes i kopplingen samtidigt som ljudet fanns där.
Vet du om denna borr-/fettaktion var den (delar av den) nya serviceinstruktionen som gått ut, eller om det var "vi löser felsymptomen på eget bevåg" av din verkstad?
Relä luftpump 850

Sitter en plastkåpa under kylaren, en skruv […]

Jag hade också en sådan en gång.[…]

Ökad komfort med 17”

Däckdimensionen 245/55R18 är vad jag sku[…]

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]