Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Läser i manualen till Min "nya" V70 angående barsäkerhetsspärr på dörrarna.

Det finns ingen manuell spärr på bilar utrustade
med den elektriska barnsäkerhetsspärren.

Förstår jag det rätt att om jag klickar i denna så låses dörrarna/fönster innifrån?

Vad gör min stackars sambo som då sitter i baksätet? det är ju helkorkat. Bättre vore det ju om jag kunde manuellt låsa den ena dörren så min sambo kunde ta sig ut på egen hand/öppna fönstret.

Eller är detta inget problem. Vår son är bara 2 år så han öppnar inga dörrar iaf (så funktionen behövs inte ännu) men snart så....
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Jo det kan han, men tror du att det blir ett stort problem. Har aldrig haft problem med det har 3 döttrar, den äldsta är nu 12 och den yngsta är 5. Men det är klart det är ju smidigare att bara ändra på den dörren man vill ha låst. Skippa den elektriska funktionen du.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Lite korkat är det att det inte finns två knappar för barnlåset, men som jag ser det så är ju inte barnlåset till för att förhindra barn att kliva ur bilen när den står still, utan för att förhindra det när man kör.
Användarvisningsbild
av poseidon
Jo, det är säkert inget problem. Det är väl eg. mest när man har parkerat, att man inte vill att de bara skall dra upp dörren. Man kan ju ha parkerat tajt/trafik på vägen eller liknande.

@Bilnörden; jag har den elektriska versionen å då finns inte den manuella som jag tolkat det. Letade lite snabbt på bilen men visste inte riktigt vad jag letade efter. Skall kolla med Volvo om de kan sätta in en manuell i efterhand.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
poseidon skrev:Jo, det är säkert inget problem. Det är väl eg. mest när man har parkerat, att man inte vill att de bara skall dra upp dörren. Man kan ju ha parkerat tajt/trafik på vägen eller liknande.

@Bilnörden; jag har den elektriska versionen å då finns inte den manuella som jag tolkat det. Letade lite snabbt på bilen men visste inte riktigt vad jag letade efter. Skall kolla med Volvo om de kan sätta in en manuell i efterhand.
Går det inte bara lossa kabeln på den sidan man inte vill ha spärr på? Eller något liknande så att låsningen inte fungerar på din sambos sida.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det känns som ett ickeproblem att det låser båda dörrarna? Jag har haft elektroniska barnlås på de bilar jag haft sedan min dotter var 2år, och nu är hon 9. Jag tror jag använt det kanske fem gånger totalt. Oftast då när man haft något annat barn med sig och velat vara lite extra försiktig, eller parkerat trångt med "okända barn" som man inte vet om det slänger upp dörrar eller inte.

/Martin

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]

Problem med Carplay Senus

Prova att göra en hård omstart på[…]

Solenoid b4b

Om jag mins rätt hade alla Volvo fram till Am[…]