Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#675763
Visst 2.0 163hk i all ära.. Men då får du en 2wd xc, inte alls i min smak!
Den knackar mer i ljudet som en gammal diesel, har jämfört.
Den har inte nån möjlighet att uppgraderas på samma sätt som en 2.4l D3 awd.
Smartast och mest motor för pengarna är ju, oavsett polestars sänkning av hk/nm, att köpa d3awd för nu 25000kr billigare, vänta som jag 5måm och betala 8900kr för just en D5:a. Det blir 16100kr att ex tanka för!
Alltså ca 1500mil i mitt fall, då min bil i bladad körning drar 0.70l/mil. I runda slängar en årsförbrukning i diesel för mig.
#675789
Nu är det stor rabatt på XC60 D5 R-design ca 425' netto så slipper man D4och 163hp.
Men prisskillnaden var sällan mer än 15' mellan D3 och D5 när man räknakde med rabatter, så vinsten med polestar inte så stor ekonomiskt, men man måste lägga till att D3 fick på My 11 även den extra kraften till 225hk och mer vrid än en orginal D5: för att få dessa extra hp. fick även D5 ägaren lägga på Polestar.
#675810
Steff 99 skrev:Nu är det stor rabatt på XC60 D5 R-design ca 425' netto så slipper man D4och 163hp.
Men prisskillnaden var sällan mer än 15' mellan D3 och D5 när man räknakde med rabatter, så vinsten med polestar inte så stor ekonomiskt, men man måste lägga till att D3 fick på My 11 även den extra kraften till 225hk och mer vrid än en orginal D5: för att få dessa extra hp. fick även D5 ägaren lägga på Polestar.
bra poäng. om man betalar 15 istället för 8900 (eller 8 efter rabatt kanske...) och får en "riktig" D5 så är det ju bättre, den lär ju vara värd mer i andra hand än en D3 Polestar med samma effekt.../PH
#675832
Mccartney skrev:På beg marknaden håller väl en D5 högre värde än en D3 polestar?
exakt, och därför bättre med en D5 från början om inte prisskillnaden är mer än 15000/PH
av silas
#675847
Då kan ni kolla in polestar hemsida:

Performance Original Optimerad
Hästkrafter (hk): 163 215
Max effekt (kW): 120 158
Vid varvtal (rpm): 4000 4000
Vridmoment (Nm): 420 440
Vid varvtal (rpm): 1500-2500 1500-3000
Acceleration (0-100/s): 10,8 8,3
Bränsleförbrukning, stad (1/100 km): 8,7 8,7
Bränsleförbrukning, landsväg (1/100 km): 5,7 5,7
Bränsleförbrukning, blandad (1/100 km): 6,8 6,8
Utsläppsvärde (g/km): 179 179

Synd att man blev blåst på detta :(
Vridmoment (Nm): 440 470
Vid varvtal (rpm): 1500-3000 1750-2250
#675855
silas skrev:Då kan ni kolla in polestar hemsida:

Performance Original Optimerad
Hästkrafter (hk): 163 215
Max effekt (kW): 120 158
Vid varvtal (rpm): 4000 4000
Vridmoment (Nm): 420 440
Vid varvtal (rpm): 1500-2500 1500-3000
Acceleration (0-100/s): 10,8 8,3
Bränsleförbrukning, stad (1/100 km): 8,7 8,7
Bränsleförbrukning, landsväg (1/100 km): 5,7 5,7
Bränsleförbrukning, blandad (1/100 km): 6,8 6,8
Utsläppsvärde (g/km): 179 179

Synd att man blev blåst på detta :(
Vridmoment (Nm): 440 470
Vid varvtal (rpm): 1500-3000 1750-2250
Det är väl just uppgraderingen 163 - 215 som släpps nu för 8900??/PH
Användarvisningsbild
av Bosa
#675859
Är väl ingen som blivit blåst bara för att D3:ans effektökning lägger sig strax under D5:ans effektökning. Man kan fortfarande få 52hk till för en i sammanhanget billig peng med bibehållna garantier.

Har man köpt en D3 MY12 och kallt räknat med att få samma effekt som en Polestarad D5 är det väl ändå en medveten chansning man gjort. Vore effekten så viktig hade man väl ändå köpt den starkare D5:an från början för att vara på den säkra sidan.

Det jag har svårt att förstå är varför Volvo överhuvudtaget har givit de tidigare D3/2,4D samma sluteffekt som D5:an. Det om något är att blåsa kunderna och att de justerat effektökningen mellan D3 och D5 kommer åtminstone inte som nån överraskning för mig. :)
#675866
Bosa skrev:Är väl ingen som blivit blåst bara för att D3:ans effektökning lägger sig strax under D5:ans effektökning. Man kan fortfarande få 52hk till för en i sammanhanget billig peng med bibehållna garantier.

Har man köpt en D3 MY12 och kallt räknat med att få samma effekt som en Polestarad D5 är det väl ändå en medveten chansning man gjort. Vore effekten så viktig hade man väl ändå köpt den starkare D5:an från början för att vara på den säkra sidan.

Det jag har svårt att förstå är varför Volvo överhuvudtaget har givit de tidigare D3/2,4D samma sluteffekt som D5:an. Det om något är att blåsa kunderna och att de justerat effektökningen mellan D3 och D5 kommer åtminstone inte som nån överraskning för mig. :)
håller med, tycker det som kom nu är en bra lösning. förr el senare är ju en D5 värd ung 8900 mer än en D3 men en D3 P får ju aldrig riktigt samma andrahandsvärde som en "riktig" D5/PH
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 16

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]

Nu är det uppenbart att du hittar på.

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]

Jag bytte frihjulslager för några m&ari[…]