NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
När jag accelererar kraftigt märker jag av att min bil smårycker!
Märker även av det om jag ligger o kör en jämn hastighet men det märks lite mindre då...

Någon som haft något liknande eller någon som kan gissa lite?

Kan jag på något vis få fram något om detta med hjälp av en OBD2-diagnosgrej? och använda t.ex torque för android?
tänkte om man kunde se någon speciell data på just ryckningarna om det är tändningsrelaterat eller nåt sånt.

Har givetvis påpekat detta för volvobilhandlaren vid service osv.. men givetvis blir det inga ryckningar då vid provkörning :)
Stiften såg visuellt bra ut, ingen fukt eller liknande på tändspolar.. en misstanke var gasspjällsgivarkontakten eller vad det heter.
jag tycker att felet även finns då man nuddar gasen flera gånger.. att bilen liksom studsar iväg :)
t.ex om man pumpgasar.. så rycker bilen fram istället för att den ska gå mjukt så att säga.

Kanske jag kan mäta upp någon kontakt eller något annat med hjälp av multimeter?

Dålig på att förklara kanske men..
Användarvisningsbild
av Orfeous
Ingen som har någon idé? eller har liknande fel?

Jag tycker även att min bil har en ryckig och hoppande gång när man försöker att krypköra.. oftast är det svårt att krypköra
för bilen får för sig att hoppa till när man försöker smyga :)

om man nuddar gaspedalen så hoppar bilen till rejält medans nästa gång man gör så kan det gå mjukt :) det är lite olika.
så nåt fel är det som är trasigt :P är riktigt less på detta!
av KenZoo
Jag har liknande symptom, men på min så är rycken små , känns som att bilen tvekar , ibland händer det att den rycker till så alla i bilen känner det,, annars är det bara jag som känner av små rycken,,

kan det vara bränsletrycksgivaren som är påväg att checka in?
Läste en annan tråd där de hade problem med den givaren, men då har de förlorat all effekt, för att sedan få tillbaka efffekten efter nån sekund.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Aha, ja.. någon effekt har jag inte i början oftast utan den kan komma lite som en turbo t.ex..
man gasar på lite o det går relativt segt sen tvärkommer effekten haha :)

Lite trist då inte diagnossystemet kan ge någon ledtråd heller utan det är okulärbesiktning som gäller :)
Användarvisningsbild
av Orfeous
Märker även att om jag släpper gasen o rullar/motorbromsar så rycker det även då :) sen om jag nuddar gasen igen så blir det liksom en liten fördröjning på 1sek sen reagerar gasen :)
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]