Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joelf skrev:
Heatseeker skrev:
joelf skrev:Om man bortser från moralmänniskorna (som då aldrig brutit mot trafikreglerna?) så skall 150kg hit och dit inte påverka en fullt fungerande P2-bil. Min xc70 släpar gladeligen på 2,7 ton utan att svaja det minsta. Drog en biltransport på 2,3 ton 30 mil engång med en s60 d5, gick som på räls.
Och vem vet hur det går om du hade behövt panikbromsa eller ratta undan, vikt begränsningarna finns ju där av en anledning!

Och om någon dör pga dig och dom konstaterar överlass så vad tror du händer då?
Eller vad tror du ditt samvete säger då när du vet att du inte har haft rent mjöl i påsen!
Jag vet att skulle jag behöva ratta undan eller panikbromsa så går det MYCKET bättre med min XC70 än om jag hade haft den här och dragit med:

Bild
och den får dra 3500kg, (Viktbegränsingen finns där av en anledning?)

Samma gäller samvetet, och återigen så brukar folk här inne vara väldigt snabba med att predika, så fort det INTE gäller hastighet, den har väl du aldrig överstigit antar jag? Tänk om du krockar och någon dör för att du kört för fort vad säger samvetet då?

Nu ville ju INTE trådskaparen ha moralpredikan eller hur? Så vill du något mer så får du gärna skicka PM eller mail.

Hoppas trådskaparen har blivit lite klokare. Jag skulle börja med att kika på däcken på släpet brukar hjälpa om man får på 15 tums C däck.

Klart man har kört för fort någon gång, och man skulle förmodligen må skit dåligt,

Men att ständigt vara ute och dra en på tok för tung vagn är lite skillnad tycker jag!

Ungefär samma som att ge sig ut och veta att hur man än gör så är man en trafikfara!

Jag tar gärna ett reg nummer på bilen du hänvisade till, är säker på att jag finner en förklaring då!
Heatseeker skrev:
Jag tar gärna ett reg nummer på bilen du hänvisade till, är säker på att jag finner en förklaring då!
Du kommer nog inte hitta så mycket förklaringar, finns många bilmodeller däribland gamla som får dr 3,5 ton så länge som man kastar på triplexdrag eller motsv.

Vad ett fordon får dra baseras nog inte på dess bromsar (släpet har ju egna) och troligtvis inte så mycket av stabilitets och direkt hållfasthet. Utan vad tillverkaren tror transmissionen pallar dag ut och in (många modeller har olika på man och automat tex). Därför får gamla defenders m,m dra tungt. Ett regn är till en liten defender är BUH643.

Så mitt samvete är renare den dagen jag ställer till det och jag har använt den bilen som är bäst lämpad för uppgiften, snarare än att använda något som jag vet är direkt farligt bara för att lagen säger det är ok. Men det kanske bara är jag? Skulle tex aldrig få för mig att sätta sambo och barn i en bil med gamla terrängdäck märkta M+S och skicka ut dem i snö, även om det är lagligt.
joelf skrev:Skulle tex aldrig få för mig att sätta sambo och barn i en bil med gamla terrängdäck märkta M+S och skicka ut dem i snö, även om det är lagligt.
Nej, det är det inte. Det finns listor på godkända vinterdäck och märkningen M+S räcker inte.
Vojje skrev:
joelf skrev:Skulle tex aldrig få för mig att sätta sambo och barn i en bil med gamla terrängdäck märkta M+S och skicka ut dem i snö, även om det är lagligt.
Nej, det är det inte. Det finns listor på godkända vinterdäck och märkningen M+S räcker inte.
Korrekt, så är det och på den listan finns det MÅNGA däck som är ytterst olämpliga att använda som vinterdäck.

En liten rolig fotnot är att Cooper Discoverer S/T Maxx finns med på listan och sitter på den hyr Chevrolet Suburban jag har där jag befinner mig nu, i Saudi Arabien! Fungerar utmärkt i 50grader, stekande sol och lös sand. Säkra att ha i svenska vinter? Högst osannolikt. Lagligt? Ja.
wissel skrev:Hur har det gått Tobbz ?
Hade du C-däck ?
Jag hade ju som jag skrev LM fälgar, det bättrade åxå på stabiliteten bra
samt ett säkerhetsdrag med inbyggda bromsband som nöp åt kring Kulan.....
Berätta gärna för oss..... :P

Sitter C-däck på idag, dock undrar jag lite över lastindex. på dom står det max 475 kg st. Tar man ett vanligt personbilsdäck med lastindex 82 så har du samma kg.
Och om man går ner ifrån 80 profil till 55 får man väll stabilare väggar/stomme i sidorna ?
Heatseeker skrev:
joelf skrev:Om man bortser från moralmänniskorna (som då aldrig brutit mot trafikreglerna?) så skall 150kg hit och dit inte påverka en fullt fungerande P2-bil. Min xc70 släpar gladeligen på 2,7 ton utan att svaja det minsta. Drog en biltransport på 2,3 ton 30 mil engång med en s60 d5, gick som på räls.
Och vem vet hur det går om du hade behövt panikbromsa eller ratta undan, vikt begränsningarna finns ju där av en anledning!

Och om någon dör pga dig och dom konstaterar överlass så vad tror du händer då?
Eller vad tror du ditt samvete säger då när du vet att du inte har haft rent mjöl i påsen!
Jag är yrkeschaufför och förstår inte ditt resonemang, kanske du kan förklara detta för mig då ?
En buss fylld med människor får köra 100 km/h, alltså med "levande" last, medans en lastbil med "dött gods" endast får köra i 80 km/h med släp.
Hur ofta ser du en utländsk förare köra 80 ? Dom flesta ligger på 90-100 km/h så redan där bör du predika.
Och hur bussförare slänger sig hänsynslöst ut i vänster fil för omkörning och kastar sig in framför lastbilar med kanske 1-2 tillgodo. Tycker detta är mer tragiskt än att jag åker med 50 kg överlast vilket jag absolut inte tror påverkar varken bilens eller husvagnens uppförande, tror att det finns en del marginaler innan det barkar åt helvete.
Ta en hiss som det står max 700 kg på, tror du den åker i backen för att du lastar 50 kg och alla dör ? Tror nog dom är testade till det dubbla för att klara av sådant.
du rättfärdigar alltså alltså ditt beteende i trafiken med argument om att andra gör fel!

ditt resonemang blev ju ännu mer korkat när du skriver att du är yrkeschafför! du om någon borde väl isf ha koll på vikter och dess påverkan! sen skrev du att du får dra 1800kg och att vagnen vägde 1950kg lastad. i alla fall jag får det till 150kg överlass!
Ja du verkar rätt smart tobbz, skriver att du är yrkes chaufför och gnäller på att bussarna får köra 100km/h, hmm vad jag vet finns det ingen buss med 60ton i totalvikt, och precis som zillen så får jag det till 150kg i överlass!

Som yrkeschaufför lär du väl ska ha koll på hur bilen borde bete sig eller inte vid olika situationer eller? Och sen är det väl inte frågan om hur mycket man bryter mot lagen eller???

Du får väl köra hur tung kärra du vill, polisen kommer förmodligen tycka att du är ännu mer korkad än en "svensson med bara B kort" om du blir stannad med överlass med ett husvagnsekipage!

Får man vara lite nyfiken och fråga vad du kör i yrket??
Ja, om du överlastar en lastbil med 10 ton så påverkar det inte nämnvärt, och är det så pass att det går åt helvete så hade du inte kunnat göra något med 10 ton mindre !
Dom som utgör trafikfara är alla jävla bilister som inte vet vad en lastbil är eller vad den väger, om alla fick gå igenom det när dom tog körkort så skulle dom ha mer förståelse.
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]