Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Har alltid trott att vägmätare visar lite för långa sträckor, ja, de hänger ju ihop med hastighetsmätare som i princip alltid visar för mycket (senast en inte gjorde det var Passat MY85 samt Volvo 164 MY72 i TV..). Idag körde jag låångt och la märke till att vägmätaren räknade fram långsammare än GPS:en räknade ned. Så jag jämförde. På 134 km tappade vägmätaren ca 4 km. Och det skedde konstant... räknade ut när jag började att vägmätaren skulle stå på 9504 km när jag kom hem och den stod på 9500. Det här gör ju, om det är systematiskt, att alla "framräknade" förbrukningssiffror blir för höga t ex. Och att när koppplingen byts efter 27000 mil har bilen eg. gått 28000:)/PH
av jpennerb
Så för att göra en korrekt uträkning av en bils förbrukning ska man använda en GPS och inte trippen!?
Användarvisningsbild
av V9097
perhall skrev:Det här gör ju, om det är systematiskt, att alla "framräknade" förbrukningssiffror blir för höga t ex.
Visst är det så, håller med dig. Och ökar man rulldiametern tex med nya däck, eller för högt/lågt ringtryck kan skillnaden bli ännu större.

Det är också så att de drivande hjulen alltid roterar med ett visst "slip" mot underlaget, även i torrt väglag. Med tungt lastad bil och tex husvagn är detta knappast försumbart.

Även bränslepumparna har såklart en tolerans på pumpad volym. Slutsats: det är svårt att göra en exakt förbrukningsmätning, men en GPS kan vara ett bra hjälpmedel, och man bör göra mätningen över ett flertal tankningar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Och att när koppplingen byts efter 27000 mil har bilen eg. gått 28000:)/PH
Nej, du har väl nya däck nu? När de är slitna minskar både rullomkrets o slip så över tiden har du mindre avvikelse.

Om du är petig så ska du välja ej dimention som visar 1,5 % för lite när däcket är nytt och 1,5% för mycket när mönstret är slut så blir det rätt till slut.
av perhall
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Och att när koppplingen byts efter 27000 mil har bilen eg. gått 28000:)/PH
Nej, du har väl nya däck nu? När de är slitna minskar både rullomkrets o slip så över tiden har du mindre avvikelse.

Om du är petig så ska du välja ej dimention som visar 1,5 % för lite när däcket är nytt och 1,5% för mycket när mönstret är slut så blir det rätt till slut.
De är väl 60-70% fram och 85% bak... sen kanske vägmätaren kompenserar för att hjulen snurrar snabbare på drivhjulen och den formeln kanske fångar ett genomsnitt av väglag och körstilar och jag körde ovanligt lugnt... men kanske jag "skar" några kurvor också vilket GPS:en inte räknar med...

men jag tycker ändå 3-4% är mycket!
PH
av boston00
En undran, varför litar ni så blint på GPS:en? Att jag undrar är att jag springer med GPS i telefonen och samma löprunda kan diffa upp till 10%. Nu kan det ju vara olika på olika GPS:er men både Nokia N9 och Iphone diffar för mig.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag litar inte blint på GPSen, Det beror ju på hur exakt den samplar, hur ofta den samplar, om den tar hänsyn till höjdförändring och om den förutsätter raka linjer mellan samplingarna eller om den interpolerar fram en kurva.
av Kryss70
GPS är ju beroende av satelliter och dessa har ju såklart en tendens att vara en smula "off" när det gäller exakthet. Särskilt via telefoner.
Och då pratar vi allmänt bruk, inte flygtrafik eller militär-standard.
Garmins GPS-modeller för bilbruk mäter sträckan genom att lägga ut ett antal punkter och sedan räknar de räta linjer genom punkterna. Höjdskillnader tas inte hänsyn till, men det ska vara rätt brant för att det ska vara signifikant.
Hur ofta de lägger ut punkterna som sträckan mäts genom varierar lite mellan modellerna. En filtrering av obskyra värden sker på vissa modeller, men speciellt en del äldre kunde få skutt på hundratals meter när man körde mellan några höga hus, exempelvis, då på grund av kraftig multipath.

Visningen av momentan hastighet vid s.k. steady state är däremot vanligtvis mycket noggrann. Även denna räknas dock ut på olika sätt i olika mottagare. Oftast används en kombination av sträcka över tid och dopplerberäkningar.
av 2444ever
Har inte uträkning av momentan hastighet och körsträcka direkt samband i GPS:er? Att de har samma exakthet eller samma avvikelse? Alltså att de använder samma "grundvärden" för beräkningarna.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]