Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jockep83
Hej. Jag har problem med vår v70 2,5T från 2005. Motorlampan lyser, felkod finns.
Lambdareglering bank1, för hög signal. (misstänker att detta betyder att den reglerar för mycket, varav för hög signal)
Misständning flertalet cylindrar, uppstart.

Allt detta började ca 100 mil efter kamremsbyte och byte av oljefälla som jag gjort själv.. Bilen har rullat 13000mil och är fullservad på volvoverkstad.

Bilen hackar och går ojämt på tomgång endast, när man kör så går den precis som vanligt. Har haft loss tändstifften för att kolla och dom är VITA alla 5, vilket tyder på att den går för snålt.

Jag har bytt lambdasond och samma felkod kommer tillbaks.
Jag har haft ner kamremmen igen och kollat så den är rätt monterad, och enligt mej är den det.
Jag hade en liten tjuvluft spricka i slangen från oljefällan till toppen på motorn, den är bytt och jag har blåst på ca 3burkar startgas över motorn och den verkar inte dra tjuvluft någonstans.
Allt detta började ca 100 mil efter kamremsbytet och så. Bilen har rullat 13000mil och är fullservad på volvoverkstad.

Igår började jag kolla lite med autocom som jag har tillgång till, fastnade då på en sak. Inloppsluft temperaturen visade ca 30grader när jag stod med motorn avstängd, körde då iväg en sväng för att få upp motortemp och märkte att tempen på insugsluften steg till ca 38-42grader när jag låg i 110km/h. ca 19grader i utetemp. när jag sedan stängde av AC så sjönk tempen på insugsluften till ca 32grader.
Är inte det väldigt hög temp sensorn visar??? den sitter ju direkt efter intercoolernn och jag tycker det borde bli kallt där i 110km/h.
Eller???

Kom med ideer gott folk:) Jag har kört fast!!!

Varför går den för snålt??
Senast redigerad av 1 jockep83, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Vojje
När ska folk börja förstå att en felkod från lambdan ofta inte betyder att det är den som ska bytas utan att man har ngt annat problem.
Undantag om felkoden säger att lambdan är avliden alt. felkod på förvärmningen.
Dessutom ger en kass lambda sällan problem med motorgången utan motorstyrningen använder default.
Vojje skrev:När ska folk börja förstå att en felkod från lambdan ofta inte betyder att det är den som ska bytas utan att man har ngt annat problem.
Undantag om felkoden säger att lambdan är avliden alt. felkod på förvärmningen.
Dessutom ger en kass lambda sällan problem med motorgången utan motorstyrningen använder default.
Har du ingen ide på vad problemet kan vara istället??
har nu under dagen ohm mätt alla tändspolar och llm utan att hitta något fel.. Alla värden och tillvägagångsätt hittade jag i autodata..
Jag börjar fundera på denna kamrem,,, kan kamaxel för avgassidan kommit en kugg fel, den är ju besvärlig att se markeringen på...'

Den egentliga frågan är. Kan en felkuggad kamaxel åstakomma detta problem med misständning vid uppstart samt fel på lambdareglering???
Och att tillägga är att när bilen är kall så går han ojämt så man har det tydligt, på tomgång.. när den är varm så är det mycket bättre.. Och när man kör så känner man ingenting, det är bra drag i den och den känns gå som vanligt..
Användarvisningsbild
av Vojje
jockep83 skrev: Har du ingen ide på vad problemet kan vara istället??
Jodå! Om kamremmen monterats fel kan du ha fått ventilproblem (bränd) vilket ger problem med emissionerna, samt tomgång.
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]