Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen skall snart in för spolning av automatlådan efter att ha rullat 11500mil.

Har några funderingar kring neutralkontrollen och när den togs bort ur programvaran.
Min bil beter sig som om den hade detta men det är en -04 och bör inte ha det... eller?

Hur är det med uppdatering av mjukvaran till dessa lådor?
Finns det nyare (bättre?) mjukvara för att få en behagligare växling än det ofina dunkande som är nu.

Har inte den blekaste vad beteckningen är på min låda men bilen är den i signaturen.
Det kom en mjukvara till den vanliga femväxlade lådan så sent som 2009 eller nåt sånt. Dom nyaste V70 var ju bara ett par år gamla då, fortfarande "relevanta", och S60 tillverkades fortfarande.

Jag ska byta olja på volvos "service 2.0" nästa gång för att få ny programvara på samma gång.
Du ju kolla konditionen på det övre motorfästet också. Jag bytte på min kärra för några veckor sedan och den växlar mjukare nu. Innan dess bytte jag olja och uppdaterade men det gjorde inte ett skit.
Frågade om det där med att nollställa adaptionen när jag var på volvo och bokade, fick svaret att man nollställer inte lådorna.
Påverkar det lådans egenskaper och hur ser detta körmönster ut som skall följas?
Har inte läst om någon som nollat adaptionen och kört efter ett mönster.

Frågade även volvo om mjukvaruuppdatering och då verkade det inte finnas någon nyare mjukvara att ladda in i lådan.
Misstänker att detta inte stämmer och skall ringa imorgon bitti och dubbelkolla inför spolningen i veckan.

Övre motorfäste var tokslut och byttes direkt efter köp av bilen.
Med detta byte så försvann framförallt vibrationer i pedaler och diverse tråkiga ljud i kupén.
Perc skrev:Kolla det undre också. Det är inte lika välkänt som det övre, men det tröttnar ungefär samtidigt och är inte svårare att byta.
Tyckte jag slängde ett snabbt öga på det när jag bytte dimljus och kunde inte se något men skall kika imorgon.
Låter oroande att spolningen inte gjorde skillnad, är Volvos lådor så hårda i växlingarna?
Mina tidigare traktorer har ju haft gamla 4-stegade lådor som dunkat lite men nu har man ju en "ny" 5-stegad klump.
Volvos lådor och Volvos lådor... det är väl inte deras egna utan BorgWarner tror jag. Men de är inga under av precision. Den fyrstegade i förra bilen var mjukare och trevligare än den femstegadectyckervjag. Även farsans sexstegade i hans XC70 -12:a växlar med ett litet ryck.

Oljebyten gör jag för att just undvika att lådan börjar växla dåligt. Om den växlar dåligt på grund av kass olja så borde oljan bytts för längesedan.
llesrof skrev:Volvos lådor och Volvos lådor... det är väl inte deras egna utan BorgWarner tror jag. Men de är inga under av precision. Den fyrstegade i förra bilen var mjukare och trevligare än den femstegadectyckervjag. Även farsans sexstegade i hans XC70 -12:a växlar med ett litet ryck.
Konstigt, min upplevelse är precis tvärtom och då är det exakt samma lådor det handlar om. :D Tycker den femstegade växlar finare, och då hade den gått lika mycket då jag köpte den som den gamla hade gått då jag sålde. Men visst, finare lådor finns garanterat.

Sedan finns det ju nog en mjukvaruuppdatering som jag inte har... jag ska låta volvo byta olja åt mig nästa gång, mjukvaruuppdatering ingår ju i "Service 2.0" som det heter. Det borde åtminstone förbättra den otroligt trögtänkta kickdownen som envisas med att växla ner ett steg och segdra en stund innan den begriper att växla ner ett steg till. Troligtvis finns det andra förbättringar också.

För övrigt är Aisin Warner underleverantör åt många biltillverkare men det verkar som Volvo har svårare att få till det än dom andra.
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]