Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av vadfan
God kväll. Det är nämligen så att jag har en turbo över från ett projekt som inte blev av. Närmare bestämt en turbo från en Volvo FH16. Jag funderar på om motorn och lådan klarar av effekten samt om det blir någon effekt förbättring öht. Men turbon är ju lite större så någe bättre borde den bli. Vad tror ni klarar drivlinan av detta eller är det bara som att be efter motorras. Bilen är ju fortfarande hyfsat ny så man vill ju inte tabba sig.
av JohnB
Det är lite trollvarning på den här frågan men utan att byta spridare, bygga om insug och montera biffigare downpipe och nytt avgas efter turbon och sedan mappa den hos en seriös tuning-firma så är det bortkastat arbete att skruva i en annan turbo än original.

/John
av vadfan
JohnB skrev:Det är lite trollvarning på den här frågan men utan att byta spridare, bygga om insug och montera biffigare downpipe och nytt avgas efter turbon och sedan mappa den hos en seriös tuning-firma så är det bortkastat arbete att skruva i en annan turbo än original.

/John
Vad är trollvarning .jag är 44 år och jag förstår intr alla internett uttryck. Men givetvis ska jag också modifiera resten av systemet.
Jag undrade mer om motorn och lådan håller utan att öppna de och byta stakar och kolvar och lager
Senast redigerad av 1 vadfan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Troll eller ej.

FH16s Garrett turbo känns helfel. T6:ans pluttiga 3.0 Liter pumpar inte avgaser nog för att ens få snurran att röra sig vid normala varvtal, vill du alltid ligga på 7000 - rpm för att få ordentlig snurr på fläkten? Tänk på att den normal drivs av avgaserna från en 16 liters motor.

Turbon är till en dieselmotor och saknar vattenkylning då dieselmotorn har lägre avgastemp.

Så enda anledningen att ta den fläkten är om du ska köra dragracing med din T6:a då behövs varken kylning eller låga varvtal.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Dessa grabbar klarar det med en hejdundradne stor fläkt..

+1000 hk, 0-280 km/h på 8 sek ur Volvos klassiska Volvo 5:a ......

Polestar släng dig i väggen :mrgreen:
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]