Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag kör med släp ett tiotal gånger om året. I dag gjorde jag det igen. Jag märkte då när man körde på en lite sämre väg med gropar och sprickor i asfalten så upplevde jag detta som obehagliga ryck och "knuffar" i bilen. Det är fullt möjligt att det alltid är så när man kör med släp, men just i dag kändes det extra påtagligt.
Det var ett hyrsläp så möjligheten är stor att jag inte har haft det släpet förut. Bilen är en Volvo V70 2.0F -08. < 7 000 mil.
Kan det vara så att släpet inte "vägde" i balans? Alltså för lågt eller för högt kultryck? Eftersom det var ett hyrsläp som förmodligen har rullat väldigt mycket, kan det ha berott på dåliga fjädringar och stötdämpare? Släpet var helt för övrigt och på slät asfalt kändes i stort sett inget konstigt. Även med last, några 100 kg.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Har också haft samma fenomen då jag hyrde en släpvagn, tänkte det här ska väl gå mjukt och smidigt bakom bilen men den ryckte och knuffade mest hela tiden...

Med husvagnen bakom gick det mjukt så jag skulle gissa på släpvagnen(arna)

/Kalle
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Låter ju som klassiska släpkärror :lol:
Det kan ju vara lite allt möjligt. Vanligast är väl att någon broms ligger på på kärrhel*etet. Kan ibland hjälpa att bromsa lite hårt ett par gånger... en stund...
Olika lufttryck i däcken på kärran kan ge roliga ryckningar också.
av AndersLa
För mig låter detta som att släpet hade kass påskjutsdämpare... Det brukar kunna ge lite ryckningar över gupp och liknande eftersom släpet då hinner bromsa lite ibland även om det egentligen inte behövs. :-)
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]