Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:
tobbz85 skrev:jag har börjar fundera på om däcken på husvagnen kan vara boven ? 155R13 !
Ge f-n i att överlassa släpet och sedan trafikera allmän väg
Men du ? Frågade jag om moral frågor ? Du lär nog bli förvånad hur många som åker med överlass på våra allmänna vägar varje dag !
Räcker ju oftast med att packa in 5 pers i bilen med full semesterpackning för att det ska bli ett rejält överlass...
Det är t.o.m. så att bilens verkliga tjänstevikt sällan stämmer med tillverkarens uppgifter, i värsta fall uppemot 200 kilo extra.
Och lik förbannat är det föraren som då åker dit vid en vägning oavsett hur noga lasten har beräknats.
Hur har det gått Tobbz ?
Hade du C-däck ?
Jag hade ju som jag skrev LM fälgar, det bättrade åxå på stabiliteten bra
samt ett säkerhetsdrag med inbyggda bromsband som nöp åt kring Kulan.....
Berätta gärna för oss..... :P
Om man bortser från moralmänniskorna (som då aldrig brutit mot trafikreglerna?) så skall 150kg hit och dit inte påverka en fullt fungerande P2-bil. Min xc70 släpar gladeligen på 2,7 ton utan att svaja det minsta. Drog en biltransport på 2,3 ton 30 mil engång med en s60 d5, gick som på räls.
joelf skrev:Om man bortser från moralmänniskorna (som då aldrig brutit mot trafikreglerna?) så skall 150kg hit och dit inte påverka en fullt fungerande P2-bil. Min xc70 släpar gladeligen på 2,7 ton utan att svaja det minsta.
Vi moralmänniskor säger då att t.ex. en xc70 D5 får dra 1284 kg med B-kort och max 1800 kg.
Jag tror knappast att ditt ego hade kunnat betala konsekvenserna ifall ordningsmakten varit framme eller ännu värre om en olycka skett.
joelf skrev:Om man bortser från moralmänniskorna (som då aldrig brutit mot trafikreglerna?) så skall 150kg hit och dit inte påverka en fullt fungerande P2-bil. Min xc70 släpar gladeligen på 2,7 ton utan att svaja det minsta. Drog en biltransport på 2,3 ton 30 mil engång med en s60 d5, gick som på räls.
Och vem vet hur det går om du hade behövt panikbromsa eller ratta undan, vikt begränsningarna finns ju där av en anledning!

Och om någon dör pga dig och dom konstaterar överlass så vad tror du händer då?
Eller vad tror du ditt samvete säger då när du vet att du inte har haft rent mjöl i påsen!
Heatseeker skrev:
joelf skrev:Om man bortser från moralmänniskorna (som då aldrig brutit mot trafikreglerna?) så skall 150kg hit och dit inte påverka en fullt fungerande P2-bil. Min xc70 släpar gladeligen på 2,7 ton utan att svaja det minsta. Drog en biltransport på 2,3 ton 30 mil engång med en s60 d5, gick som på räls.
Och vem vet hur det går om du hade behövt panikbromsa eller ratta undan, vikt begränsningarna finns ju där av en anledning!

Och om någon dör pga dig och dom konstaterar överlass så vad tror du händer då?
Eller vad tror du ditt samvete säger då när du vet att du inte har haft rent mjöl i påsen!
Jag vet att skulle jag behöva ratta undan eller panikbromsa så går det MYCKET bättre med min XC70 än om jag hade haft den här och dragit med:

Bild
och den får dra 3500kg, (Viktbegränsingen finns där av en anledning?)

Samma gäller samvetet, och återigen så brukar folk här inne vara väldigt snabba med att predika, så fort det INTE gäller hastighet, den har väl du aldrig överstigit antar jag? Tänk om du krockar och någon dör för att du kört för fort vad säger samvetet då?

Nu ville ju INTE trådskaparen ha moralpredikan eller hur? Så vill du något mer så får du gärna skicka PM eller mail.

Hoppas trådskaparen har blivit lite klokare. Jag skulle börja med att kika på däcken på släpet brukar hjälpa om man får på 15 tums C däck.
Bytte ifrån 155/80-13 till 195/55-15 på husvagnen och det gick avsevärt mycket bättre.

Jag anser att ballongdäck hör inte hemma på husvagn, men det är jag det.
Sedan tillkom Winterhoff WS3000 koppling och fanns inte en tillsymelse till svajning.

Byt däck och fälg på husvagnen till "lågprofil" är min rekommendation.

Ja de försvann av sig själv då jag[…]

Kina har visst 85% av världsmarknaden fö[…]

Grön laddningsindikering

Tackar!

Tror du har något fel med solenoiden på[…]