- lör 25 aug 2012, 21:52
Hur lyckas du få bra 0-100 tid när du bromsar, gasar och sen släpper gasen 

Moderator: Moderatorer
Fartdåre skrev:En jämförande vridmomentstabell säger ju normalanvändaren ingenting om hur bilen upplevs.Visst är upplevelsen grymt viktig.....
VolvoB20 skrev:Jag sklle nog vlja säga att T6:an är en kompromiss mellan dessa ytterligheter. Den trivs skitbra att glida fram på låga varv men ylar gärna över nejden ända upp till varvstopp.Fartdåre skrev:En jämförande vridmomentstabell säger ju normalanvändaren ingenting om hur bilen upplevs.Visst är upplevelsen grymt viktig.....
Visst är det så att min D5:an gör ju 0-100 på 8 sek men känslan är ju en våldsam protest, "Snälla sluta varva och kör lungt o fint och utnyttja vridet istället skriker den, jag vill köras värdigt". Samma var det med min Yamaha XT.
Supran o min nya båge har helt annan karaktär, de säger på något sätt "Mera gas och varv, nu stortrivs jag, mera mera mera mera, snälla ned växla en gång till och låt mig varva ut,,,,,,,,"
T4F känns också som den gillar att köras ....
MartinS skrev:Ligger en hel del i det, Annars är den mesta Dr Jekyl - >Mr Hyde motorn jag haft en BMW V8:a, den var silkeslen, snål och knäpptyst med bra bottenvrid men helt vild om man drog ur den. Blåste ned till Spanien med den på en 680 mila-resa och den klarade sig på ca 0.9 l/m trots hög fart, grymt var det.VolvoB20 skrev:Jag sklle nog vlja säga att T6:an är en kompromiss mellan dessa ytterligheter. Den trivs skitbra att glida fram på låga varv men ylar gärna över nejden ända upp till varvstopp.Fartdåre skrev:En jämförande vridmomentstabell säger ju normalanvändaren ingenting om hur bilen upplevs.Visst är upplevelsen grymt viktig.....
Visst är det så att min D5:an gör ju 0-100 på 8 sek men känslan är ju en våldsam protest, "Snälla sluta varva och kör lungt o fint och utnyttja vridet istället skriker den, jag vill köras värdigt". Samma var det med min Yamaha XT.
Supran o min nya båge har helt annan karaktär, de säger på något sätt "Mera gas och varv, nu stortrivs jag, mera mera mera mera, snälla ned växla en gång till och låt mig varva ut,,,,,,,,"
T4F känns också som den gillar att köras ....
/Martin
VolvoB20 skrev:/.../Visst är det så att min D5:an gör ju 0-100 på 8 sek men känslan är ju en våldsam protest, "Snälla sluta varva och kör lungt o fint och utnyttja vridet istället skriker den, jag vill köras värdigt"./.../För maximal originalprestanda gäller T6 i V70II.
text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg.