Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vadfan
God dag. Under min färd hem under gårdagen så inträffade något mycket ovanligt, nämligen så tändes kolla motorn lampan i min instrumentpanel. Jag vart orolig och svängde genast in till vägrenen på höger sida och dödade motorn.

Jag tog och telefonera till min vän som har mer kunskap än mig om bilar. Han gav mig order om att lätta på ena batteripolen under 60s. När jag utfört denna handling så placerade jag mig bakom ratten igen och startade bilen, och till min föga förvåning så lös inte kolla motorn lampan. När jag for vidare så tändes lampan återigen. Iakttagelsen som jag gjorde var att lampan tändes efter att jag kört om 4 långtradare på rad på en 2/1 väg med kraftig backe. När jag skulle köra om så var den högra pedalen intryckt till max.

Jag stannade nu min bil igen och utförde en släckning av lampan på samma sätt som tidigare, samtidigt som alla lastbilarna passerar mig.

Jag starta upp igen och rulla iväg. lampan slocknade denna gången också. Så nu fick jag börja på att köra om igen och jag pressade ner den högra pedalen ännu en gång så började motorn lampan lysa.

Denna gång orkade jag inte kliva ur och släcka lampan utan jag åkte ungefär 174,2 km som var resterande sträcka till mig hus.

Inga felkoder finns (Avläst av kunnig tjej på Volvoverkstaden som hjälpte mig med detta.) så verkstaden undersökte men kunde inte hitta något fel, så jag åkte hem igen.

Är det någon som besitter några idéer om vad felet kan ligga eller har likande erfarenheter kring detta.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Om motorlampan tänds så lagras det flekoder. Så de måste ju kunna se detta. Var inte så att hon läste av just då och inte tittade bakåt. Sedan kanske moderator ska flytta tråd till rätt forumsdel eftersom detta är en S80N 2010.
av vadfan
dieselmagnus skrev:Om motorlampan tänds så lagras det flekoder. Så de måste ju kunna se detta. Var inte så att hon läste av just då och inte tittade bakåt. Sedan kanske moderator ska flytta tråd till rätt forumsdel eftersom detta är en S80N 2010.
Inte säker faktiskt men kolla motorn lampan lös ju så man bör inte ha behövt att kolla bakåt då en felkod torde ha genererats när lampan tändes.

Tror ni att man kan fortsätta att köra med lampan tänd eller är det skadligt. Eller ska man släcka den ännu en gång och inte ge full gas bara för att det är roligt. Men känns ju värdelöst att ha 4.4 motorn och inte kunna använda dess kapacitet.
av vadfan
dieselmagnus skrev:Mycket konstigt att motorlampan är tänd och ingen felkod. Det har jag aldrig varit med om.
Jag tyckte också att det var jävligt konstigt. Men nu har jag fått ordning på bilen då jag har en bekant som arbetar på volvo som tyckte att vi skulle prova en mjukvaruuppdatering. Efter detta så går det att trampa på ordentligt utan problem.
Han berätta också att det fanns polestar mjukvara att lägga in men jag funderar på om motorn håller lika bra då? någon som hvet?
Användarvisningsbild
av Perc
Om det är nån mjukvara du kan vara lugn med så är det just Polestar. Volvos egna trimhus. Programvaran säljs av volvohandlarna och kan köpas till fabriksnya bilar utan att garantin försvinner.
Användarvisningsbild
av Funk
Han berätta också att det fanns polestar mjukvara att lägga in men jag funderar på om motorn håller lika bra då? någon som hvet?vadfan

Det finns inte Polestaruppgradering till V8:an..

/Thomas
av vadfan
Funk skrev:
Han berätta också att det fanns polestar mjukvara att lägga in men jag funderar på om motorn håller lika bra då? någon som hvet?vadfan

Det finns inte Polestaruppgradering till V8:an..

/Thomas
FAN då ljög den fan.
Användarvisningsbild
av duskos
Jag har en gång (förra året) fått samma lampan att lysa på min S80 2.5FT (2010) när jag tankade E10 i Tyskland. Ingen på Volvo visste vad det var och det var inga felkoder heller. Efter en hel tank E85 på "Tanka", så släcktes lampan och kom aldrig tillbaks igen.
av vadfan
duskos skrev:Jag har en gång (förra året) fått samma lampan att lysa på min S80 2.5FT (2010) när jag tankade E10 i Tyskland. Ingen på Volvo visste vad det var och det var inga felkoder heller. Efter en hel tank E85 på "Tanka", så släcktes lampan och kom aldrig tillbaks igen.
åh fan jag var faktiskt på väg hem från Tyskland när detta inträffade fast jag har tankat E10 många gånger där då jag reser dit i jobbet mycket. Men jag har aldrig haft några problem tidigare.

Så ska man ta med 10 20liters dunkar med 98 oktanig bensin hemmifrån eller fortsätta att tonka i tyskarnas land

Kopplar man ur knacksensorn kanske sådant sk[…]

Rostskyddstips

Jag har en gammal kompressor från 1971. Jag[…]

Konstigt lampfel volvo 940

Får kolla det vid tillfälle. Ska ä[…]

Någon som har ett komplett ny styrledsdamask[…]