Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo264prv
Hej för att göra en lång historia kort har jag en 81a 264 gle som enligt förre ägaren skulle va imoprterad från saudi arabien, det verkar inte stämma, men bilen har förutom all den vanliga utrustningen dubbla ac aggregat, ett fram och ett mellan bakre nackstöd + taklucka, plyscklädsel och elbagaelucka + små läslampor i baksätet.

Har jag fel eller har det funnits sådana modeller i sverige?

Men problemet är att jag inte har någon gnista på stiften. Har ström fram till tändspole, men bara 4,2volt...
Fick tips att lindningen i fördelaren kunde ha brunnit av, men det verkar va mycket ovanligt?

tack på förhand.
av Rådlös
Det skall gå att spåra även importbilar. Det har skrivits om det här på forumet, Bl.a under avdelningen Allmänt och då när det gäller bilköp. Men kolla också med Bilregistret. (Trafikverket?)

Du menar väl lindning i tändspolen? I fördelaren finns ingen lindning. Om det är tändspolen så kontrollmät med en ohmmeter. Mellan stift 1 och stift 15 skall du ha ungefär 2 ohm. Inte mer. Mellan stift 15 och utgången med tändkabeln, uppe på tändspolen skall du ha ungefär 12 000 - 15 000 ohm. Kanske t.o.m mer.
När du mäter det här så lossar du först alla aktuella anslutningar som sitter där nu på mätpunkterna.
av volvo264prv
Tack för svaret ska kolla tändspolen imorgon. Har gjort registerutdrag för längesen, enligt det har bilen bara gått i sverige som leasingbil.
Men en jobbarkomis hade en diplomatmodel av volvo 164, den hade också kromade läslampor bak i sidorutorna, många volvo 160 och 260 sägs ha använts av olika länders ambassader i sverige?

Men det viktigaste är att få igång den. Testade ikväll med att dra en kabel direkt från batteriet till + på tändspolen så den fick 9 volt, ingen skillnad.

Det tråkiga som jag helst inte ville nämna är att sista ägaren var skyldig alla pengar så jag köpte bilen på konkursaktion, då hade någon vänlig själ "sabbat" bilen så han inte skulle kunna sticka iväg med den, tror det är det som är det jobbiga, nån har gjort nått jävligt med tändsystemet typ.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Går startmotorn runt? Har du mätt upp batteriet? Har du provat med en annan tändspole?

Mvh GK
av volvo264prv
Testat nu. nytt batteri, kollat att alla säkringar är hela (dom i dörrstolpen, kanske finns fler?) tog för enkelhet skull en tändspole från en annan bil o mätte den som jag fick beskrivet. Det stämde bra med dom ohmvärdena jag fick.

Ingen gnista, drog direktkabel från batteriet till tändspolen så jag fick 12 volt. Motorn går runt lätt, men när jag drog tillbaka nyckeln typ mellan läge 0 och 1 på tändningslåset så gnistrade stiftet till!!

Lyckades få gnista så 3 gg, men ingen när jag kör motorn runt.

nu vet jag inte vad jag ska hitta på längre,,,
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan ju vara en defekt elplatta som då sitter på baksidan av tändningslåset.

Mvh GK
av volvo264prv
Jaha kanske bäst att byta hela rattstången med tändlås, har såna liggandes,,, förresten var en kille o kollade på bilen idag han trodde det kunde ha med givaren mot svänghjulet att göra,,,
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Eftersom jag inte har någon dokumentation på 260-modellerna så blir min fråga vilket bränlse- respektive tändsystem du har i din bil, är det K-jet insprutnong och brytarsystem eller annat. Vad jag vet så var tidiga Motronicssystem de enda system som använde vevaxelgivare i början av 80-talet.

Mvh GK
av volvo264prv
Fördelaren är brytarlös.

på styrboxen står BOSCH 0227100019
kan inte hitta nått mer konkret.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]