Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredde86
Är det nån som vet om det är olika givare bak mellan en FWD och en AWD?
Jag har en V70r-00 AWD med fel på givaren i vänster bak.
Användarvisningsbild
av taxi
Titta på skruvat.se eller mekonomen, är det samma art. Nr till din och fwd?
av fredde86
Kan nu svara själv på att det inte är samma givare mellan FWD o AWD.
Är det någon som vet hur man lyckas få bort givaren? Läste att det skulle gå om man tog bort bromsskivan.
Men det räcker tyvärr inte på min AWD. Måste man lossa navet för att komma åt givaren på en AWD eller går den att lossa på annat sätt?

MVH
av Aurvangir
Har också haft detta problem, till och från nu under ett halvår, följde tråden plus en annan om att löda om kretsarna.
Detta har fungerat ett tag, (har gjort om lödning 3ggr) men lampan till abs/tracs tänder sig igen, efter ett tag.
senast lyckades jag att få dom att slockna 2 dar innan besiktningen, men när bes tjänstemannen starta, DÅ TÄNDS LAMP :evil: !!! fick anmärning.
(Felkod, sensor höger bak)
Hem och googla ihjäl mig, Hittade denna länk,

http://www.carinstructions.com/volvo-s7 ... bs-module/

Och se på fn det fungerar, plus tracsen!!
Provkörde som en dåre, och försökte låsa bromsarna, ikke, ALLT fungerar och har inte varit nåt problem sen dess, 3månader nu. :) Blev lite paff när det var så enkelt :???:
Jag tog två plast bitar 80x40 mm ca 8mm tjock, totalt, tejpa ihop, tryckte ner mellan kontakt dosan och ABS modulen, enligt länk.
Det verkar vara kontakt stycket som det är lite för stor hona på,(Glapp) och ligger och glappar lite, därav tända ABS lampor till och från, vet inte säkert.
Men fukar gör det ju, + att det var billigt. (OBS detta kostar inget att testa) Man har ju liksom inget att förlora!!

Och om det skulle funka för någon annan, kanske andra kan få reda på det också, typ här på forumet. Så posta in era resultat, så andra kan få ta del i om det lyckas,
Som sagt så är ABS-lampa (följetongen) på V70 -98. :-)-)
Användarvisningsbild
av Classica
Aurvangir skrev:Har också haft detta problem, till och från nu under ett halvår, följde tråden plus en annan om att löda om kretsarna.
Detta har fungerat ett tag, (har gjort om lödning 3ggr) men lampan till abs/tracs tänder sig igen, efter ett tag.
senast lyckades jag att få dom att slockna 2 dar innan besiktningen, men när bes tjänstemannen starta, DÅ TÄNDS LAMP :evil: !!! fick anmärning.
(Felkod, sensor höger bak)
Hem och googla ihjäl mig, Hittade denna länk,

http://www.carinstructions.com/volvo-s7 ... bs-module/

Och se på fn det fungerar, plus tracsen!!
Provkörde som en dåre, och försökte låsa bromsarna, ikke, ALLT fungerar och har inte varit nåt problem sen dess, 3månader nu. :) Blev lite paff när det var så enkelt :???:
Jag tog två plast bitar 80x40 mm ca 8mm tjock, totalt, tejpa ihop, tryckte ner mellan kontakt dosan och ABS modulen, enligt länk.
Det verkar vara kontakt stycket som det är lite för stor hona på,(Glapp) och ligger och glappar lite, därav tända ABS lampor till och från, vet inte säkert.
Men fukar gör det ju, + att det var billigt. (OBS detta kostar inget att testa) Man har ju liksom inget att förlora!!

Och om det skulle funka för någon annan, kanske andra kan få reda på det också, typ här på forumet. Så posta in era resultat, så andra kan få ta del i om det lyckas,
Som sagt så är ABS-lampa (följetongen) på V70 -98. :-)-)
Jäkla intressant, har samma problem med min V70. Ska ta och testa denna "fix" innan jag kör ner lödkolven i boxen, funkar det är det ju rent av fantastiskt. Trevligt trevligt!
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Skulle det itne kunna var som så att det är glappet som knäcker kortet? Kanske kan vara att göra i förebyggande syfte med?
Användarvisningsbild
av Classica
Sunschreem skrev:Skulle det itne kunna var som så att det är glappet som knäcker kortet? Kanske kan vara att göra i förebyggande syfte med?
Ja har man glapp i en elektrisk krets får man ju en högre spänning fram eftersom strömmen kan behöva "hoppa", så visst kan detta va anledning till att original lödningarna spricker tillslut.
Ska iaf bli intressant att utvärdera denna otroligt enkla teknik för att bli av med detta irriterande problem.
av volvobaggen
Alla som har öppnat styrenheten vet at finns sprickor i lödningarna. Dom syns inte alltid, så dom kan vara mycket små.

Man behöver nog inte mycket kontakt i lödningarna för at få abs-lampan gå bort om dom ligger och glappar, men om du flexar på kretskortet som ni tänker göra, risikerar ni inte värmeutveckling och potensiell skada om ni har för små kontaktpunkt mellan dom sprickna lödningarna?

Jag tror lödningarna spricker grunnat konstant vibration og tämperaturförändring när du kör, förvärrat av RoHS -direktivet som kom på samma tid som dom abs-styrdon som går sönder(modellår 1996 och framåt)

Tar du bort bly från lödtennet blir lödningen bättre för miljön men tål inte vibration/temperatur så bra. Många brukar fortfarande bly i lödningar; flygindustri, försvarsindustri, medicinsk industri där elektroniken inte får gå sönder.

"Decades of research went into the perfecting of electronic soldering technology, finally culminating in high-performance eutectic alloys like Sn63/Pb37 with almost perfect phase change characteristics, resulting in very high-quality joints of high mechanical strength. On the other hand, soldering with non-lead solders like tin/silver/copper alloys (SnAgCu) has some very significant issues. It generally requires about 30C higher temperatures which is stressful to components, wetting (adhesion to parts and tracks) takes longer and is not as effective. Additionally, joints tend to be more brittle and are now subject to both vibration and thermal cracking. Visual examination for bad connections is no longer really possible, as all lead-free joints look like “cold solder” joints all events that are very bad news in the aviation world."

För dom som vil läsa lite mer:
http://www.aviationtoday.com/av/commerc ... 76599.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Restrictio ... _Directive

Finns mer att läsa i Teknikens värld, V[…]

Kamremsras

Skuren AC-kompressor varvid AC-remmen trasslade in[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hej! Min Volvo 744 -88 med B230FK motor i väg[…]