ast skrev:Va precis ute och gjorde vad bensinkalle sa. Plocka ner och fila ner lite på oket inne i hörnen även på kolvens anläggning mot belägget planade jag till. Får ge det några mil och se.
Hur hårt vågar man bromsa egentligen. Många pratar om skivor som slår sig men då måste ni väl bromsa på rätt friskt för att få upp sån temp bak eller?
Att skivan bli skev har väl med skivan i sig att göra. Händer förr eller senare ändå? Eller är det någon viss process i skivans tillverkning som avslutas dom första 30 milen av mjuka inbromsningar på bilen?
Det med inkörningen handlar om att "härda" beläggen. När man gör dom första bromsningarna stelnar bindemedlet i beläggen, och så sliter beläggen in sig mot skivan förstås. Det är därför man ska åka och köra lagom hårda bromsningar utan att stanna. När man stannar kan bindemedlet bränna fast på skivan och då kan det bli bromsvibrationer.
Jag har inte varit allt för snäll mot mina skivor och belägg. Fick nytt fram i vintras och nya bak i våras. Jag slarvade lite med inkörningen fram då jag inte riktigt läst på dedär innan, och jag fick lite småvibrationer. Sen om det beror på inkörning eller felmonterat ( verkstad monterade ) vet jag inte. Bak körde jag in efter konstens regler ganska snällt, men då låg ju beläggen snett från början och slet inte in sig ordentligt mot ytan.
Efter några veckor när jag då hade nytt både fram och tillbaka tröttnade jag lite smått på småvibrationerna fram, samt lite gnissel bak, så jag körde några ganska hårda inbromsningar 140-30 för att slita in skiten ordentligt och det fungerade bra. De ska man kanske inte göra med helt nya grejer, då är ju risken att man överhettar de nya beläggen...
Det här med att skivorna slår sig så fort man bromsar hårt tror jag är 95% skitsnack. Så hårt och så mycket bromsar man inte med en sån här bil. Man kör inte precis 12 timmars långlopp med en original v70... Mina grejer mådde bara bra av att få användas, jag märkte tydligt att vibrationerna fram blev mindre, och då bromsade jag betydligt hårdare än många andra, flera ggr dessutom. Många fegkör väl så pass så oken rostar ihop istället och ger ojämnheter i skivan när det inte bromsas ordentligt istället.
edit: Att skivorna bak slår sig tror jag är ganska ovanligt, i alla fall så att man känner av det. Det är främst fram när man känner det i ratten. Men gör så att du kör ett tag normalt, kanske tänker på att använda bromsen lite extra istället för att motorbromsa, så att skivorna får blir lite varma och sätta sig lite. Sen kan du bromsa på lite extra och försöka köra in dem ordentligt om beläggen inte går mot skivan helt än. Jag har fortfarande en liiten rostring kvar på innerkanten bak sedan jag ordnade till oken eftersom jag körde ett par månader med snea belägg, men det sliter in sig sakta men säkert.