Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fishy
Volvo 740gl 88- eller senare, startar inte sen den tvärt dog vid körning.

Både vatten och olja visade sig vara slut, då menar jag verkligen slut inte bara slut i kärlet utan tomt. motorn var inte extremt varm men något varmare än normal driftstemp. Lambdalampan började lysa strax innan bilen dog, Den tröck dessutom ur sig lite vatten från den övre kylarslangen vid anslutningen på toppen.

Varför startar den inte? har givetvis fyllt vatten och olja.

Tack för bra svar /Vilsen på ämnet :)
av sicnarf
Att vattnet var slut i kärlet är inte så farligt så länge bilen inte har kokats. Även lite kokning tål dessa bilar förresten! så det är inte så oroande. Men när du säger att oljan var slut menar du att det inte visade sig på stickan? Även om det var så att det inte visade på stickan,så finns olja kvar i motorn ändå,om än lite för lite. Bra att du fyllt på. Så dina startproblem beror inte på detta.Går startmotorn runt eller är den tyst? Be nån sätta örat på bensintanken eller påfyllningshålet när du startar. kan han höra pumpem gå? Testa starta med startgas sprayat i luftinsuget och se. Kolla bränslerelät också. Dela och Se om du ser kassa lödningar eller byt med nån och testa
Hur mycket vatten och olja behövde du fylla på?

Mvh GK
av fishy
gnestakalle skrev:Hur mycket vatten och olja behövde du fylla på?

Mvh GK
Jag vet inte riktigt då jag tog både och från STORA dunkar, men som sagt det va TOMT på vatten och jag menar inte dom 1,5l som går i kärlet, skulle snarare säga att jag lär ha fyllt... ja vet inte men skulle gissa på 5-7l vet inte exakt hur mycket de går i ..
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hur mycket olja då? När det gäller vattnet skulle jag vilja säga att du har en avsevärd läcka eller en trasig topplockspackning.

Mvh GK
emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]