Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en V70 2001 T5 som jag haft sen den var ny.
Senaste halvåret har bilen blivit svårstartad när den är nytankad.
Detta händer alltid utan undantag när den är nytankad och aldrig annars.
Det spelar ingen roll om bilen har 2 liter kvar i tanken vid tankning eller
40 liter. Samma fenomen inträffar oavsett:

Efter tankning måste startmotorn gå ca 5-10 sekunder då bilen tänder
extremt dåligt.

Jag har provat att öppna tanklocket utan att tanka, sedan stänga det några minuter senare.
Detta gör dock ej bilen svårstartad.

Bensinfiltret är bytt.

Någon som har någon idé på detta skumma fenomen?

Tack på förhand.

Mvh.

Andy
Har googlat på felet som Du beskriver beolink och fann att bla Saab haft problemet Du beskriver.

*Fill Limit Vent Valve (FLVV) kan vara en orsak.Då hamnar bensin i EVAP kanistern som den kallas.
osäker på om detta finns på Din Volvo,men koppla bort anslutningarna till EVAP kanistern och om det rinner ut bensin där, har du nog hittat problemet.

*Luftmassemätaren har strulat med,men om detta är orsaken?
Kolla avgas värdena hos någon om bilen har mager blandning eldyl?

Hoppas detta hjälper Dej bättre än föregående inlägg :wink:
Mycket intressant! Detta låter definitivt som en rimlig förklaring, ska se om jag kan hitta FLVVn i bilen.
Jag googlade mig iallafall fram till att bilen skall vara utrustad med en FLVV samt att denna töms / ventileras in i motorns luftintag, vilket mycket väl skulle kunna förklara det sätt motorn låter på vid start.
Återkommer med feedback kring detta.

/Andy
Hej,

Har blivit lite klokare på felet:
När jag tankar fullt så uppstår symptomen med trögstartad bil.
När jag enbart fyller 90% av tanken så startar den nästan med en gång.

Känns som om FLVVn eller EVAC cisternen är problemet.
Någon som vet hur man enkelt kopplar ur denna från bensintanken?

/Andy
Hej! Passar på att låna tråden då det beskriver mitt problem.
Nu har även min bil börjat bråka. När jag tankat fullt, så startar motorn men dör ganska omgående. Ska jag sen starta igen drar den länge på startmotorn ibland får jag även hjälpa att gasa lite. Gasar jag lite och startar motorn så går den som vanligt. När väl startat kan jag stänga av motorn och starta andra gången utan problem. Vad jag läst fram kan det vara fel på ventilationen på tanken.
Detta är oavsett om jag tankar fullt dvs toppfyller efter pistolen slagit ifrån eller om jag tankar tills den slår ifrån. Kan det vara fel på EVAP ventilen? Vart sitter den såfall då jag har en 30 liters tank? Bilen går förövrigt vanligt, inga varningslampor eller misständningar utan just vid fulltank den är trög.
Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]