Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Batteriet till min S80 -01, laddar ur intermittent.
Bilen har larm.
Vid ena tillfället kan bilen stå över en vecka på flygplatsen och hoppa igång utan problem.
Vid andra tillfället kan batteriet vara tomt efter att stått 2 dagar på uppfarten.
Tredje gången kan den vara tom efter att stått på p-ljus i 30 minuter.
Ingen felinformation i instrument-displayen.

När jag mätt batterisyrenivån så är cellerna hyfsat jämna. Ingen cell är död.
Kasst batteri?
Elfel?
Kan jag felsöka mer?

Mvh
Senast redigerad av 1 monza, redigerad totalt 0 gånger.
av monza
Hej

Tack för tipsen.
Jodå, jag har drag med Volvos elanslutning.
Ska leta reda på säkring för draget.
Jag vill inte byta batteri på ren chans. När jag mäter, gäller 300-400 mAh larmad eller olarmad? Eller jag kan kanske inte larma på med öppen huv/bagaelucka. Om det spelar nån roll för mätningen?

Mvh
Användarvisningsbild
av Vojje
Tungviktarn skrev: Mät strömmen via pluspolen med en tångampetemeter och se så värdet inte överstiger ca300-400 mAh
300-400 mA låter väldigt mycket, typ en 5W lampa.
Högst 1/10 av detta skulle jag rekommendera som OK.
av monza
Uppdatering:

Batteriet kasst. Batteriet klarade av att starta bilen då det fick laddning direkt efter starten, men det klarade inte av ens liten förbrukning över tiden, så som tex p-ljus under 30 min med avslagen motor. Finge jag gissa så tror jag att om bilen inte startat direkt så hade batteriet tappat orken efter bara några sek. Med nytt batteri, Varta Silver Dynamic 100Ah, H3 funkar det som det ska igen.

Mvh
Senast redigerad av 2 monza, redigerad totalt 0 gång.
Nu saknade iofs denna drag när jag köpte den... ;)

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]

https://rullomkrets.se/

Jag bytte bränsefilter och jag använde v[…]