D5, 2 .5FT och T6 verka vara dem motorerna som där nästan inte finns något negativt att säga om....nu tänker jag bara på hur dem är körmässigt och blandar inte in ekonomin i det:)
Den D5 som jag köpte förra året är den första personbilsdiesel jag har kört lite mer ordentligt som jag tycker har ett bra register. Den är inte alls lika smal på toppen som turbodieslarna brukade vara bara för några år sedan. De hade en ketchupeffekt som fick saliga SAAB 99 Turbo att framstå som ett skolexempel i körbarhet, om man jämförde. Men turboarrangemanget och rörmokeriet för laddluften i D5 ger bra resultat. En diesel som drar duktigt från lätt höjt tomgångsvarv och upp till toppvarvet börjar skönjas. Men den i effekthänseende praktiskt taget likvärdiga "femma" jag hade tidigare, i en 854 Turbo, drog ju som en oxe ytterligare några tusen varv upp i registret.
Jag vill inte på något sätt förta vikten/känslan av att ha rejält med kräm under 2000rpm, men hur viktigt är det egentligen på en bil med geartronic? Jag inbillar mig att när jag skall iväg med något tungt på kroken så gör momentomvandlaren sitt jobb och jag håller ett varv runt 2k när det rullar iväg.
På en bil med manuell låda kan jag se en större vikt av att ha bra tryck mellan 1k-2krpm, speciellt om man kånkar runt tunga släp i låga hastigheter.
Eller tänker jag fel?
/Martin
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
XC90_Executive skrev:Liknande prestanda vid normalkörning. Men T6 P känns 1 miljon dyrare
Skönt ljud och silkesmjuk gång! Sen när man trycker på så får t.o.m en BMW "35" kämpa :mrgreen: -)
Har faktiskt inte kört T6 med P så jag kan bara uttala mig om den vanliga. Den lär ha det svårt mot BMW 35... jag tycker också att BMW:n känns snabbare genom den tätstegade 8-vxl sportautomaten, att den varvar längre än T6 och det raciga ljudet (T6 är inte långt efter men faktum äratt en vanlig sug-3,2 låter racigare....)
Jag vill ha mycket kraft mellan 1 o 2k, det är oftast där jag befinner mig. 740 går sällan över 2000 varv. Den drar från 1k på alla växlar utan problem, då har jag sällan bråttom heller. Med D4 så tror jag det blir mycket bättre jämfört med min gamla bil.
Bilnörden skrev:Jag vill ha mycket kraft mellan 1 o 2k, det är oftast där jag befinner mig. 740 går sällan över 2000 varv. Den drar från 1k på alla växlar utan problem, då har jag sällan bråttom heller. Med D4 så tror jag det blir mycket bättre jämfört med min gamla bil.
En 740-87, GL el GLE bensin, har en mycket jämnare kraftutveckling över registret än en D4 MY13.../PH
Fartdåre skrev:
En jämförande vridmomentstabell säger ju normalanvändaren ingenting om hur bilen upplevs.
Håller inte alls med! Tex när man tittar på grafer/tabeller för senaste D5 AWD resp D4 AWD inses lätt att bilarna kommer att kännas likadana på lägre varv och att sedan D5 kommer att vara mycket piggare när du behöver ordentlig fartökning tex vid en omkörning. Kör man sedan bilen känns D4 som om den står still om du ska köra om en långtradare medans D5 åtminstonde känns rimligt pigg.
Men om man aldrig kör över 3000 varv så borde man kanske nöja sig med en D4 istället för D5.
Och vad säger det dig om vilken motor som PASSAR BÄST? Du pratar högst prestanda.
Som sagt, en subjektiv bedömning....
Jag svarade på ditt påstående där du skrev att en vridmomentstabell inte säger något om hur bilen upplevs. Det är ju rent fel som jag beskrev ovan. Sen vad som är "bäst". Ja, någon kanske tycker att det är "bäst" med en tvärdöd motor på höga varv. Inte jag....
Always apex everything
- Volvo V90 CC D4 AWD PRO 2019
- Volvo V90 CC D4 AWD SE 2019
- Porsche 991.2 Carrera S 2017
XC90_Executive skrev:Liknande prestanda vid normalkörning. Men T6 P känns 1 miljon dyrare
Skönt ljud och silkesmjuk gång! Sen när man trycker på så får t.o.m en BMW "35" kämpa :mrgreen: -)
Har faktiskt inte kört T6 med P så jag kan bara uttala mig om den vanliga. Den lär ha det svårt mot BMW 35... jag tycker också att BMW:n känns snabbare genom den tätstegade 8-vxl sportautomaten, att den varvar längre än T6 och det raciga ljudet (T6 är inte långt efter men faktum äratt en vanlig sug-3,2 låter racigare....)
PH
35i-motorn låter olika i sina olika reinkarnationer samt beroende på i vilken modell den sitter. Min gamla manuella N54 335i lät väldigt mycket racigare än min nuvarande N55 535i med aut-lådan, den är mer diskret. Det är dock i samtliga fall en väldigt fin motor, rapp som attan, skönt ljud, jämn gång, brett register. Allt det man vill ha samt som bonus väldigt snål. Min drar i snitt 0,9. Som min frus XC60. Diesel....
I jämförelse med T6:an föredrar jag också 35i-motorn, den är helt enkelt vassare. Men så har den ju också vunnit "Engine of the year" flera gånger. En av mina kollegor har en V60 Black R och han har svårt att hänga med trots övertag i effekt. Misstänker att GT och awd tar mycket musten ur den motorn. Volvo borde verkligen ta fram en trevlig manuell låda till T6:an i de mindre modellerna om man vill erbjuda någon "sport-känsla".
Always apex everything
- Volvo V90 CC D4 AWD PRO 2019
- Volvo V90 CC D4 AWD SE 2019
- Porsche 991.2 Carrera S 2017