Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en xc70 automat som får dra 1800 kg, dock väger husvagnen runt 1950 lastad.
Men kan bilen upplevas som att den styrs av husvagnen vid redan 50 kg överlast ?
Jag provade att tömma husvagnen så den vägde in på 1750 kg, dock så känns det fortfarande som om husvagnen styr bilen ?
Kan det vara så eller är det fel på bilen ?
Vilket Kultryck har du på kroken ?
Om det känns som om HV styr bilen så
är det troligen inte tyngden på släpet som orsakar detta.
Har själv en V70 och en Hobby 650 som jag skulle gissa väger mellan 1900-2000kg när den är lastad för semesterresan, har inga större bekymmer med att vagnen styr bilen. Lite vindkänslig bara, men håller man sig under 100km/h så funkar det fint tycker jag.
Men ju mer tryck jag har på bakvagnen ju stadigare tycker jag att det går. (har nivomat vilket är ett måste om man ska dra tunga vagnar)
Jag har en V70 2,4 D 06:a automat och en Cabby 550 som med totalvikt på 1300 kg. När jag lastar vagnen ser jag till att lasta så jag har en kultryck på 70-80 kg, det ultimata är 75 kg enligt Volvo. Jag har en mycket bra våg som jag sätter på dragkroken på bilen, och sedan sätter jag husvagnen på vågens kuldel. Den är markerad från 0-100 kg. Detta är dock inget man kan köra med utan endast till att väga kultrycket med. Sen höjer jag däcktrycket i bakhjulen på bilen till 3,1 kg (har 195/65 R 15) och på husvagnen kör jag med 4,0 kg (185 R14 C-däck). Jag har då inga problem med att "husvagnen styr" bilen.

Oavsett vad husvagnen väger, skall man ha ett kultryck på 75 kg för att kombinationen bil & husvagn skall vara säker att framföra. Jag håller mig till 80-85 km/h när jag drar husvagn, mest för att hålla nere bränsleförbrukningen men också för att inte få böter för fortkörning förstås.
tobbz85 skrev:jag har börjar fundera på om däcken på husvagnen kan vara boven ? 155R13 !
Ge f-n i att överlassa släpet och sedan trafikera allmän väg
tobbz85 skrev:Ok, låter ju märkligt, jag har börjar fundera på om däcken på husvagnen kan vara boven ? 155R13 !
Kanske ska prova med 185/55-15 om det blir bättre ?
Bra idé, jag hade C-däck på min vagn med 4,5 kg lufttryck.
14 " och Lättmet. fälg. Gick som på räls.
Har 4,8 bar i mina 155r13 c däck, enligt tillverkarens rekomendationer.
Ca 3 bar i alla 4 däcken på bilen också, men som sagt, jag brukar lasta så jag får så högt kultryck som möjligt går stadigast då.
Har fått stanna efter vägen och lasta om vagnen några gånger när jag haft för lågt kultryck.
Men så högt som möjligt menar jag förstås inte att jag lastar in betongsäckar i vagnen, men lägger tex. förtältet längs fram i vagnen.
Ska även tillägga att min förra vagn var betydligt känsligare på detta (en kabe 540).

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]

Du menar: Ur bruk? :-D Korrekt, Jag har uppdat[…]

Ja de försvann av sig själv då jag[…]