Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lello
#67406
Nybbe_gefle skrev:
CarMan skrev:kunskaperna på Etanolforumet är ruskigt dåliga ! dom flästa vet inte ett skit!!! & jag juget inte. dom kommer med direkta löngner!
hag har många gånger frågat mig varför! har dom nått att vinna på att lura folk?
finns det en baktanke med forumet som hålls hemligt?
Men nu får du väl ändå ta och ge dej!!!! Kan det vara av den här anledningen du blev avhyst från etanolforumet?

Ska jag vara helt ärlig så skiter jag helt och fullt i vad biltillverkarna säger, jag använder mej av praktisk erfarenhet. Jag har kört ca 5000 mil på E85 i min 960 så jag har koll på prylarna jag pratar om.

När det gäller biltillverkare så vänder de kappan efter vinden. Vid kontakt med Volvo fick jag till svar att Volvos modeller som säljs här i Sverige klara av en inblandning av max 15% etanol (inte E85 utan ren etanol). Jag frågade då vad som skiljde mellan bilar som säljs i Europa och den som säljs i Brasilien, då i stort sett all bensin som säljs i Brasilien har 20-25% inblandning av etanol (inte E85 utan återigen ren etanol) och fick till svar att de går på Europaspecen men att det funkar i Brasilien pga ett varmare klimat. Just det tolkar jag som att det inte är ett materialkompabilitetsproblem som gör att tillverkarna drar öronen åt sej utan det faktum att de heller vill sälja nya bilar.

Bara som en parentes....när Ottomotorn var ung kördes den på etanol. Kika på vilket bränsle Henry Ford körde på när han lanserade sina första bilar!!!! :wink:

//David
Håller med dig, vill bara tillägga att eftersom det enligt Volvo själva uppenbarligen inte är en materialkompabilitetsproblem så är det ju ett styrprograms problem vilket flera olika trimföretag jobbar på att lösa.

Kul att se dig på detta forum oxå David. Lite låg nivå från viss skribenter bara, men det får sidansvariga jobba på..!
av anp
#67418
CarMan skrev:min kunskap kommer från VPS samt att jag har undråren samlatpåmig mycke erfarenheter om hur en bilmotor funkar GRUNDLIGT & kan då föra in den data jag får från VPS eller forum m.m. & summan är det jag skriver!

kunskaperna på Etanolforumet är ruskigt dåliga ! dom flästa vet inte ett skit!!! & jag juget inte. dom kommer med direkta löngner!
hag har många gånger frågat mig varför! har dom nått att vinna på att lura folk?
finns det en baktanke med forumet som hålls hemligt?
Samma resonemang kan väl användas vad gäller biltillverkare.

Har de något att vinna på att säga att äldre bensinmotorer INTE kan köras på E85?
Bevisligen så kan de ju det, även om vi inte via praktisk erfarenhet sett något bortre miltal för vad som är möjligt ännu.
I etanoldiskussionernas början angavs ofta en bortre gräns på ca, 100 mil. En gräns som förlängts vartefter E85 körda motorer passerat gränsen.
Sedan vad gäller trovärdighet och ev, lögner på etanolforumet.
Varför skulle vi som kör på E85 undanhålla eller ljuga om negativa erfarenheter vad gäller E85 körning?

Vad för direkta lögner är det du tänker på?

Om en biltillverkare säger att en motor inte kan köras på E85, och en forumist på ett etanolforum säger att den kan det. Baserat på längre tids praktisk erfarenhet.

Vem ljuger isåfall?
Eller kan båda påståendena vara sanna beroende på hur man mäter/kör?
Hur gick diskussionerna då den blyade bensinen förbjöds?
Användarvisningsbild
av CarMan
#67471
anp skrev:
CarMan skrev:min kunskap kommer från VPS samt att jag har undråren samlatpåmig mycke erfarenheter om hur en bilmotor funkar GRUNDLIGT & kan då föra in den data jag får från VPS eller forum m.m. & summan är det jag skriver!

kunskaperna på Etanolforumet är ruskigt dåliga ! dom flästa vet inte ett skit!!! & jag juget inte. dom kommer med direkta löngner!
hag har många gånger frågat mig varför! har dom nått att vinna på att lura folk?
finns det en baktanke med forumet som hålls hemligt?
Samma resonemang kan väl användas vad gäller biltillverkare.

Har de något att vinna på att säga att äldre bensinmotorer INTE kan köras på E85?
Bevisligen så kan de ju det, även om vi inte via praktisk erfarenhet sett något bortre miltal för vad som är möjligt ännu.
I etanoldiskussionernas början angavs ofta en bortre gräns på ca, 100 mil. En gräns som förlängts vartefter E85 körda motorer passerat gränsen.
Sedan vad gäller trovärdighet och ev, lögner på etanolforumet.
Varför skulle vi som kör på E85 undanhålla eller ljuga om negativa erfarenheter vad gäller E85 körning?

Vad för direkta lögner är det du tänker på?

Om en biltillverkare säger att en motor inte kan köras på E85, och en forumist på ett etanolforum säger att den kan det. Baserat på längre tids praktisk erfarenhet.

Vem ljuger isåfall?
Eller kan båda påståendena vara sanna beroende på hur man mäter/kör?
Hur gick diskussionerna då den blyade bensinen förbjöds?
löngnerna mins jag inte på rak arm. men många hadde ingen koll alls på att Etanål har lägre energivärde & vad det rätta blandningsförhålandert med luft är för att nå rätt förbränning.
jag fick många bakslag & vart idiotförklarad, ända tills jag motviligt tala om att jag var mekaninker & la desutom ut en PDF fårn VPS (vilket jag inte får göra)
då vart det heltplötsligt trovärdigt det jag sa & många vart nyfikna, inte alla!!!
-------------
jag säger som jag brukar säga två fel är inte ett rätt!!!
alltså bara för att många skriver en sak på ett forum så inebär inte deta att dom skriver en sann sak, tänk på det!
Användarvisningsbild
av CarMan
#67472
Lello skrev:
Nybbe_gefle skrev:
CarMan skrev:kunskaperna på Etanolforumet är ruskigt dåliga ! dom flästa vet inte ett skit!!! & jag juget inte. dom kommer med direkta löngner!
hag har många gånger frågat mig varför! har dom nått att vinna på att lura folk?
finns det en baktanke med forumet som hålls hemligt?
Men nu får du väl ändå ta och ge dej!!!! Kan det vara av den här anledningen du blev avhyst från etanolforumet?

Ska jag vara helt ärlig så skiter jag helt och fullt i vad biltillverkarna säger, jag använder mej av praktisk erfarenhet. Jag har kört ca 5000 mil på E85 i min 960 så jag har koll på prylarna jag pratar om.

När det gäller biltillverkare så vänder de kappan efter vinden. Vid kontakt med Volvo fick jag till svar att Volvos modeller som säljs här i Sverige klara av en inblandning av max 15% etanol (inte E85 utan ren etanol). Jag frågade då vad som skiljde mellan bilar som säljs i Europa och den som säljs i Brasilien, då i stort sett all bensin som säljs i Brasilien har 20-25% inblandning av etanol (inte E85 utan återigen ren etanol) och fick till svar att de går på Europaspecen men att det funkar i Brasilien pga ett varmare klimat. Just det tolkar jag som att det inte är ett materialkompabilitetsproblem som gör att tillverkarna drar öronen åt sej utan det faktum att de heller vill sälja nya bilar.

Bara som en parentes....när Ottomotorn var ung kördes den på etanol. Kika på vilket bränsle Henry Ford körde på när han lanserade sina första bilar!!!! :wink:

//David
Håller med dig, vill bara tillägga att eftersom det enligt Volvo själva uppenbarligen inte är en materialkompabilitetsproblem så är det ju ett styrprograms problem vilket flera olika trimföretag jobbar på att lösa.

Kul att se dig på detta forum oxå David. Lite låg nivå från viss skribenter bara, men det får sidansvariga jobba på..!
här har du ju en direkt lögn. volvo hävdar starkt att man behöver byta vissa matrial för att köra bilen på E85. det är alltså inte bara mjukvara som skiljer som du skrev.
av Frigge
#67489
Största felet med Etanol sympatisörer är att dom ALDRIG pratar om att något KAN hända. Allt är enl dom guld o gröna skogar. På det sättet kan människor som inte är insatta eller inte söker informationen någon annanstans bli inlurade i en dyr fälla med motorskador till följd av valet dom gjort. Man ska vara JÄVLIGT medveten om att INGEN garanti eller Maskinskada ersätter dessa skador då biltillverkaren avråder från att köra bilen på Etanol.
Sen om man har en bil som inte omfattas av Garanti eller Maskinskada så spelar det ju ingen roll då det är upp till ägaren. Den bistra verkligheten är att allt är INTE guld o gröna skogar.

Hur man än vänder o vrider på det är INTE en "vanlig" motor anpassad för att gå på Etanol, en motor som är det är INTE enbart mjukvaruanpassad utan även hårdvaruanpassad.
av svante
#67502
Frigge skrev:Största felet med Etanol sympatisörer är att dom ALDRIG pratar om att något KAN hända. Allt är enl dom guld o gröna skogar. På det sättet kan människor som inte är insatta eller inte söker informationen någon annanstans bli inlurade i en dyr fälla med motorskador till följd av valet dom gjort. Man ska vara JÄVLIGT medveten om att INGEN garanti eller Maskinskada ersätter dessa skador då biltillverkaren avråder från att köra bilen på Etanol.
Sen om man har en bil som inte omfattas av Garanti eller Maskinskada så spelar det ju ingen roll då det är upp till ägaren. Den bistra verkligheten är att allt är INTE guld o gröna skogar.

Hur man än vänder o vrider på det är INTE en "vanlig" motor anpassad för att gå på Etanol, en motor som är det är INTE enbart mjukvaruanpassad utan även hårdvaruanpassad.
och med hårvaruanpassad menar du?
ev. hårdvara för att underlätta kallstarter typ motorvärmare, elektrisk förvärmning. e.t.c.

svar JA

byte av komponenter som inte tål etanol:

svar NEJ

argument, om delar i motorn inte tål etanol så tål den inte vanlig BF95 heller då den innehåller 5% etanol.
för det är inte koncentrationen som är avgörande utan blotta närvaron.
av Frigge
#67509
svante skrev:
Frigge skrev:Största felet med Etanol sympatisörer är att dom ALDRIG pratar om att något KAN hända. Allt är enl dom guld o gröna skogar. På det sättet kan människor som inte är insatta eller inte söker informationen någon annanstans bli inlurade i en dyr fälla med motorskador till följd av valet dom gjort. Man ska vara JÄVLIGT medveten om att INGEN garanti eller Maskinskada ersätter dessa skador då biltillverkaren avråder från att köra bilen på Etanol.
Sen om man har en bil som inte omfattas av Garanti eller Maskinskada så spelar det ju ingen roll då det är upp till ägaren. Den bistra verkligheten är att allt är INTE guld o gröna skogar.

Hur man än vänder o vrider på det är INTE en "vanlig" motor anpassad för att gå på Etanol, en motor som är det är INTE enbart mjukvaruanpassad utan även hårdvaruanpassad.
och med hårvaruanpassad menar du?
ev. hårdvara för att underlätta kallstarter typ motorvärmare, elektrisk förvärmning. e.t.c.

svar JA

byte av komponenter som inte tål etanol:

svar NEJ

argument, om delar i motorn inte tål etanol så tål den inte vanlig BF95 heller då den innehåller 5% etanol.
för det är inte koncentrationen som är avgörande utan blotta närvaron.
Ok, så Volvo och Ford är helt ute o cyklar eftersom dom valt annat material i slangar,tankarmatur, ventilsäten osv :?: .
Så 5% Etanol är lika aggresivt som 85 % :roll: Säkert !
Ungefär som att 5 % brännskador är lika illa som 85 %, det gör lika ont :roll: . Köper INTE det du säger, såvida du inte är motorkonstruktör med specialinriktning på Etanol i vanliga motorer.Den dagen Biltillverkarna går ut med att det är ofarligt att köra på Etanol på en Icke konverterad bil tror jag på det. Innan dess anser jag att ni är ute på djupt vatten, dessutom försöker ni ta med er oerfarna medresenärer utan vare sig livboj eller flyväst.
Användarvisningsbild
av CarMan
#67511
svante skrev:
Frigge skrev:Största felet med Etanol sympatisörer är att dom ALDRIG pratar om att något KAN hända. Allt är enl dom guld o gröna skogar. På det sättet kan människor som inte är insatta eller inte söker informationen någon annanstans bli inlurade i en dyr fälla med motorskador till följd av valet dom gjort. Man ska vara JÄVLIGT medveten om att INGEN garanti eller Maskinskada ersätter dessa skador då biltillverkaren avråder från att köra bilen på Etanol.
Sen om man har en bil som inte omfattas av Garanti eller Maskinskada så spelar det ju ingen roll då det är upp till ägaren. Den bistra verkligheten är att allt är INTE guld o gröna skogar.

Hur man än vänder o vrider på det är INTE en "vanlig" motor anpassad för att gå på Etanol, en motor som är det är INTE enbart mjukvaruanpassad utan även hårdvaruanpassad.
och med hårvaruanpassad menar du?
ev. hårdvara för att underlätta kallstarter typ motorvärmare, elektrisk förvärmning. e.t.c.

svar JA

byte av komponenter som inte tål etanol:

svar NEJ

argument, om delar i motorn inte tål etanol så tål den inte vanlig BF95 heller då den innehåller 5% etanol.
för det är inte koncentrationen som är avgörande utan blotta närvaron.
:lol:

jag hoppas dom förstår som vill förstå. ni andra kan vi bara tycka synd om.
Användarvisningsbild
av CarMan
#67516
Kanska ska förklara lite närmare så vi kan reda ut en del frågetäcken.
Grundmotorn. en otto motor. denna kostruktion är samma för E85drift som för bensindrift.
men för att köra felfritt på E85 så behös andra matrial val i dnna konstruktion, på grund av smörjning/nötnings egenskaper & förmågan att lösaupp matrilat m.m.
dt är på den här nivån en "amatör" 8i ordets riktiga menänming) har svårt att avgöra vad som är rätt & vad som är fel.
här behövs profisionelt folk som dagligen arbetar med motorutveeckling. dom har tilgång till den utrustning som behövs!

------------------
även folk på etanol forumet har gjort egna enklare tester & konstaterat att man fårn nån brun beläggning på vissa komponenter. men sen ahr dom svårt att lägga ihopp 1+1, för det kan ju iten vara etanolens fel....
av svante
#67519
Frigge skrev:
svante skrev:
Frigge skrev:Största felet med Etanol sympatisörer är att dom ALDRIG pratar om att något KAN hända. Allt är enl dom guld o gröna skogar. På det sättet kan människor som inte är insatta eller inte söker informationen någon annanstans bli inlurade i en dyr fälla med motorskador till följd av valet dom gjort. Man ska vara JÄVLIGT medveten om att INGEN garanti eller Maskinskada ersätter dessa skador då biltillverkaren avråder från att köra bilen på Etanol.
Sen om man har en bil som inte omfattas av Garanti eller Maskinskada så spelar det ju ingen roll då det är upp till ägaren. Den bistra verkligheten är att allt är INTE guld o gröna skogar.

Hur man än vänder o vrider på det är INTE en "vanlig" motor anpassad för att gå på Etanol, en motor som är det är INTE enbart mjukvaruanpassad utan även hårdvaruanpassad.

och med hårvaruanpassad menar du?
ev. hårdvara för att underlätta kallstarter typ motorvärmare, elektrisk förvärmning. e.t.c.

svar JA

byte av komponenter som inte tål etanol:

svar NEJ

argument, om delar i motorn inte tål etanol så tål den inte vanlig BF95 heller då den innehåller 5% etanol.
för det är inte koncentrationen som är avgörande utan blotta närvaron.
Ok, så Volvo och Ford är helt ute o cyklar eftersom dom valt annat material i slangar,tankarmatur, ventilsäten osv :?: .
Så 5% Etanol är lika aggresivt som 85 % :roll: Säkert !
Ungefär som att 5 % brännskador är lika illa som 85 %, det gör lika ont :roll: . Köper INTE det du säger, såvida du inte är motorkonstruktör med specialinriktning på Etanol i vanliga motorer.Den dagen Biltillverkarna går ut med att det är ofarligt att köra på Etanol på en Icke konverterad bil tror jag på det. Innan dess anser jag att ni är ute på djupt vatten, dessutom försöker ni ta med er oerfarna medresenärer utan vare sig livboj eller flyväst.
du tror det du vill tro....

typ på att biltillverkare vill sälja nya bilar...

har en volvo -88.
och har utan haveri kört mer än 3000 mil på ren E85 med bara bytta spridare, tror du på det då?

det är knappast så att någon förespråkar att alla ska göra det men de som vill kan få information om vad som krävs.


ja, du blir full på 5% öl åckså om du dricker mera.... :O)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 21
V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]