- mån 30 okt 2006, 09:39
Kul att se dig på detta forum oxå David. Lite låg nivå från viss skribenter bara, men det får sidansvariga jobba på..!
Nybbe_gefle skrev:Håller med dig, vill bara tillägga att eftersom det enligt Volvo själva uppenbarligen inte är en materialkompabilitetsproblem så är det ju ett styrprograms problem vilket flera olika trimföretag jobbar på att lösa.CarMan skrev:kunskaperna på Etanolforumet är ruskigt dåliga ! dom flästa vet inte ett skit!!! & jag juget inte. dom kommer med direkta löngner!Men nu får du väl ändå ta och ge dej!!!! Kan det vara av den här anledningen du blev avhyst från etanolforumet?
hag har många gånger frågat mig varför! har dom nått att vinna på att lura folk?
finns det en baktanke med forumet som hålls hemligt?
Ska jag vara helt ärlig så skiter jag helt och fullt i vad biltillverkarna säger, jag använder mej av praktisk erfarenhet. Jag har kört ca 5000 mil på E85 i min 960 så jag har koll på prylarna jag pratar om.
När det gäller biltillverkare så vänder de kappan efter vinden. Vid kontakt med Volvo fick jag till svar att Volvos modeller som säljs här i Sverige klara av en inblandning av max 15% etanol (inte E85 utan ren etanol). Jag frågade då vad som skiljde mellan bilar som säljs i Europa och den som säljs i Brasilien, då i stort sett all bensin som säljs i Brasilien har 20-25% inblandning av etanol (inte E85 utan återigen ren etanol) och fick till svar att de går på Europaspecen men att det funkar i Brasilien pga ett varmare klimat. Just det tolkar jag som att det inte är ett materialkompabilitetsproblem som gör att tillverkarna drar öronen åt sej utan det faktum att de heller vill sälja nya bilar.
Bara som en parentes....när Ottomotorn var ung kördes den på etanol. Kika på vilket bränsle Henry Ford körde på när han lanserade sina första bilar!!!!![]()
//David
Kul att se dig på detta forum oxå David. Lite låg nivå från viss skribenter bara, men det får sidansvariga jobba på..!
Glada hälsningar Lello
Volvo V70 2.5T 2005 Business ++
Volvo V70 2.5T 2005 Business ++