Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Gourmand skrev:/.../Mycket bra att folk numer tänker på annat än det fåniga 0-100-snacket som var måttet förut.
Verkligen. Mer relevant är 80-120-snacket... Eller annat valfritt fartökningsområde som täcker ens behov. :mrgreen:

Den verkliga skillnaden i bränsleförbrukning idag mellan t.ex. D2 eller t.ex D4 är inte enormt stor. Men skillnaden i fartökningskapacitet 80-120 är större. Med dagens bränslepriser blir ju inte själva merkostnaden i detta fall för bränslet så stor att det ensamt påverkar bilköparnas beteenden. Men i framtiden blir det sannolikt ändring på det.
Användarvisningsbild
av Guru
Gourmand skrev:De flesta tycker verkar tycka att prestandan är fullt tillräckliga med den minsta dieselmotorn, även testet i AMS kommenteras det genom att beskriva "beskedliga 115 hk, men känns definitivt inte undermotoriserad".
Om motorn räcker till, varför ska man då ha en starkare motor och betala det med närmare 1 dl:s högre förbrukning ? Varför istället inte vara sams med att man faktiskt kör en vardagsbil och uppskatta den låga förbrukningen när bilens prestanda ändå är mer än tillräckliga för de flesta människor.
Nåväl, dessa snåldieslar säljer mycket bra och är uppenbarligen verkligt uppskattade. De skulle knappast göra det om inte motorerna passade bilarna. Mycket bra att folk numer tänker på annat än det fåniga 0-100-snacket som var måttet förut.
Helt rätt! Tyvärr får 1,6'orna bara dra 1300kg så det sätter ju stopp för många. Fast frågan är om det hade varit någon höjdare att dra tyngre med 109hk/240Nm eller 115hk/270Nm. Förr gjorde man ju det med 240/740 osv men då var också bilarna inte lika tunga som idag.
av Arese
Gourmand skrev:. Mycket bra att folk numer tänker på annat än det fåniga 0-100-snacket som var måttet förut.
De jag känner som kör D2/Drive vet nog inte ens vad deras bil gör 0-100...
Min egen erfarenhet av Drive är inte speciellt upplyftande

Fick en V70 Drive som lånebil för något år när min V70 D5 AWD var på service, gissa om jag var förvånad när jag vid
pumpen upptäckte att Drive´n dragit mer än min D5 AWD, min konklusion var att Drive och jag inte är kompatibla =P
av Gourmand
Jag har snittat 0,51 med min nuvarande V50 D2 sedan bilen köptes. Detta med ständigt köande, start och stoppkörning i de ständigt igenproppade gatorna i Sthlms innerstad under veckorna. Liknande förbrukning med den tidigare V50 Drive (109 hk)m samma slags körning. Ca 2 ggr/månad kör jag långkörning, där bilen får sträcka ut och garanterat blir ordentligt varmkörd.
Hade jag enbart kört i Sthlms-trafiken och dess köer hade jag inte valt diesel, då hade BMW:s snåla bensinfyror varit vettigare. Jag förstår inte att t.ex. Andreas L lyckas komma upp i 0,65/mil i snitt med en V50 D2. Någonting måste ju vara knas på en D2:a med den förbrukningen. Jag kanske skulle närma mig dessa siffror om jag bara körde korta körningar med ständiga kallstarter i Sthlmstrafiken, men då hade risken också varit stor för motorproblem och partikelfilterproblem i förlängningen.
av Linqid
Jag är nog beredd att hålla med er som tycker att några få centiliter i besparing inte är värt antalet hästkrafter man tvingas offra. Visst är det snålt, billigt och bra om du kan köra din V50 D2 på 0,51 l/mil men jag tycker helt klart det är värt en deciliter extra (0,62 för att vara exakt) för att få köra 320d på 184 hk/380 Nm istället för en trött 115-hästare... Med fyrhjulsdrift dessutom!

Jag är faktiskt fascinerad av hur mycket DRIVe/D2 bilar man ser på vägarna. Inte är den så mycket snålare än någon av femmorna och trots den klena motorn betydligt dyrare än en T4. Okej om man kör tjänstebil och har ett antal ramar att hålla sig inom, men som privatbilist och köpa en D2, aldrig...
av Lövet
Gourmand. Det är flera exemplar som haft samma förbrukning så fel på bilarna är uteslutet. De drar helt enkelt så mycket vid normal körning om den innehåller körning över 80-90 km/h.

Med exakt samma körprofil som D2an har mina sista bilar dragit
BMW 325 0,88 lit/mil
BMW 525d 0,7 lit/mil
BMW 325iA 0,9 lit/mil
Volvo V70 3,2 1,16 lit/mil

edit: Länk till Spritmonitor: http://www.spritmonitor.de/de/user/Lovet.html
av JohnB
Nu har jag inte lusläst hela tråden så jämförelsen har kanske kommit upp tidigare men är det verkligen så att om man skulle köra en V60 D5 mellan Sundsvall och Stockholm (alltid hålla minst skyltad hastighet och köra om allt som var i vägen med hastighetsökningar från säg 80-160 där det är trefält för att komma förbi så mycket som möjligt.) och sedan göra samma körning med en V60 D2 att skillnaden i förbrukning skulle ligga inom decilitern? Jag gjorde en sådan resa i vintras med min C30 och fram å tillbaka med lite körning i stockholms innerstad snittade den 0.49 uppmätt vid samma pump genom att toppfylla innan vi åkte och när vi passerade samma mack på vägen hem. Det tycker jag är en helt OK förbrukning med tanke på körsättet och personligen tvivlar jag på att en D5 i samma bil skulle hålla samma förbrukning inom rimlig marginal. Så klart att man hade haft roligare bakom ratten vid omkörningarna med D5:an men 1.6D som jag har är inte slö i motorvägsfart.

Jag erkänner villigt att jag känner mig lite lurad att en bil som enligt körcykel ska prestera fantastiska 0.33 vid landvägskörning inte ens går att pressa under 0.4 i snitt om man sätter farthållaren på 80 och glider ner till sthlm halsovandes vilket min A4 1.9 TDI från 03 klarade utan problem. Men är inte en D5 ganska mycket dyrare i inköp?

Ska väl också erkänna att det var min bättre hälft som bestämde att vi skulle ha en miljöbil så D5 var så att säga inte ett alternativ :oops: .

/John
av Gourmand
Andreas L ! Att det skulle vara uteslutet att förklara den förbrukning du beskriver att du haft på V50 D2 tror jag definitivt inte på. Jag har ju just informerat om att jag har haft en snittförbrukning på 0,51 sedan jag köpte bilen och det finns också andra inlägg här som beskriver liknande förhållanden, även med V70 och V60 med denna motor.
På motorväg kör jag definitivt fortare än 80-90. Vanligen kör jag mellan 120-140 med min bil. Jag skulle ändå aldrig närma mig den förbrukning du haft. Det man heller inte ska glömma bort är att det är en extremt liten grupp av Volvo-ägarna som skriver på detta forum. De flesta vet sannolikt inte ens om att detta forum existerar. Det innebär att det blir ninst sagt missvisande att dra slutsatser om bilarnas egenskaper med stöd av det som skrivs här.
Senast redigerad av 1 Gourmand, redigerad totalt 0 gånger.
av Steff 99
Att man kan komma ned i förbrukning på D2 i en C30 och V50 jämfört med om motorn sitter i en V 60 eller V70 är väl ganska självklart, en tung bil kräver mer energi och körsättet och hastighet påverkar naturligtvis förbrukningen.
MEN en som utnyttjar sin D5:a kan få den att förbruka upp mot litern utan problem, men med ägg under gaspedalen kan den också gå under 0,5/mil om den är manuell..så föraren är en stor bidragande orsak till vilken förbrukning man skall få.

Förbrukningen är ändu en liten del i bilekonomi, där värdeminskningen är den riktigt stora boven.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Har märkt att man ibland får dra å[…]

Broms höger fixas aldrig

byt bromsokshållaren och slangarna fram till[…]

Bygga vevhusventilation?

En sak som också är viktig är att […]