Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimpen89
Hej

Ska byta hjullager fram på båda sidor. Den vänstra sidan gick hur lätt som helst, men den högra har jag och farsan nu fastnat på.
Vi har försökt i 2h att få lös hjullagret från drivaxeln (?) men det sitter som fastsvetsat.

Någon som kan komma med tips om hur man kan slå ut den? Vi har testat massor men inget rubbar den. Inte ens 1mm :-(O)
Kan något ha hänt så det har kilat fast på något vänster?

Så frustrerande att det gick super lätt på den andra sidan och här är det stumt som f*n
Senast redigerad av 1 Jimpen89, redigerad totalt 0 gånger.
av Jimpen89
Varför limmar man fast det? Hängslen och livrem eller vad? Ska se om vi kan låna ihop till att värma det så får man hoppas att det släpper
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jimpen89 skrev:Varför limmar man fast det? Hängslen och livrem eller vad? Ska se om vi kan låna ihop till att värma det så får man hoppas att det släpper
Vanligt att det börjar glappa och föra oväsen från drivaxlarna. Även skruven som håller axlarna är mer eller mindre känd för att lossna.
av Jimpen89
Nu är jag less... Nu är tålamodet borta snart. Vad innebär det för merjobb att dra ut allt ur växellådan och sedan lyfta ur det och sätta fast i en arbetsbänk och lunsa på med storfan?
Senast redigerad av 1 Jimpen89, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jimpen89 skrev:Nu är jag less... Nu är tålamodet borta snart. Vad innebär det för merjobb att dra ut allt ur växellådan och sedan lyfta ur det och sätta fast i en arbetsbänk och lunsa på med storfan?
Inget jättejobb. Bara loss med spindelled, fjäderbenet och styrleden och sedan bara dra ur skiten. Lossa oket och abs sensorn också isf.

Drivaxeln är bara inskjuten i växellådan har jag för mig. Passa bara så den inte drivknuten inte ramlar isär. Drar man isär den för mycket kan kulorna ramla ur sina banor så undvik det.
av Jimpen89
bensinskalle skrev:
Jimpen89 skrev:Nu är jag less... Nu är tålamodet borta snart. Vad innebär det för merjobb att dra ut allt ur växellådan och sedan lyfta ur det och sätta fast i en arbetsbänk och lunsa på med storfan?
Inget jättejobb. Bara loss med spindelled, fjäderbenet och styrleden och sedan bara dra ur skiten. Lossa oket och abs sensorn också isf.

Drivaxeln är bara inskjuten i växellådan har jag för mig. Passa bara så den inte drivknuten inte ramlar isär. Drar man isär den för mycket kan kulorna ramla ur sina banor så undvik det.
Okej så den ska inte vara i något speciellt läge? Har för mig att jag läst om någon packning som ska bytas då manntar ur den ur växellådan?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Inte vad jag vet.

Just det det var höger sida du skulle plocka ner? Då får man plocka med hela axeln som löper till växellådan. Lossa då överfallet som sitter över stödlagret bakom inre drivknuten.

Med axeln är sedan bara att dra ut. Jag har haft ner denna ett par gånger. De sitter en packbox i växellådan, men mer än så är det inte och den behöver inte bytas bara för att man drar ur drivaxeln.

Det kan drälla lite olja men det är ingen fara. Oljenivån är under hålet så det kommer inte stå och rinna.
Användarvisningsbild
av camaro69
Var rädd om kulorna. :wink:
av Jimpen89
ÄNTLIGEN är det löst. Efter dagar av värmande och skruvande på avdragare lossnade det tillslut. Mycket riktigt ser det ut som att det är limmat. Nu är det bara fram med storsläggan och försöka få lös lagret från delen som oket sitter fast på.

Bild

Bild

:P Leap har återvunnit samma fula knep som[…]

Vet de som lägger tidningspapper under gummim[…]

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]