Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnB
Jag vet inte om jag skulle lagt den pengen på en så gammal bil då det borde gå att pruta ned en fin V70N T5 till samma pris utan större problem. Fast är man utrustningsjunkie så kanske det är ett kanonköp. Kan man nöja sig med en välutrustad 2.5t och steg1 trimma den hos t ex autotech så har du på pappret 250hk och 415nm för samma peng och du kommer dessutom att åka ifrån bilen i annonsen i din V70N :).

/John
Användarvisningsbild
av Lucif3r
"R" är alltid dyra, för dyra imo. Jag skulle aldrig köpa en -97a för 34k, oavsett skick. Det finns bättre objekt för hälften av av det priset, dock utan bokstaven "R".

Visst finns det fina grejer på en R, men inte tillräckligt för att göra själ för det avsevärda högre priset än vanliga V70 T5or.
Näe, bättre och satsa på en billigare bil och lägga pengarna man sparat på bilköpet till diverse reparationer som tillkommer, oavsett vilken bil du köper :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Är den välskött och bra dukumentation tycker jag inte det är allt för saftigt betala ca 30000. Beror ju på om man vill ha utrustningen en R erbjuder och betala för det.
av zillen
en R är en R. det är en helt annan känsla :D

visst kan du göra så som JohnB skriver. lägg pengar på chip. sen har du inte ett chassi och massa andra saker som inte är anpassade för den nya effekten.

åka ifrån en R med en chippad 2,5t känns oerhört tveksamt.
av JohnB
Jag sätter en hundring på att jag plockar bilen i annonsen med min S60 vid ett vanligt Bonnarace på motorvägen :lol: . På strippen har väl föraren lite mer med saken att göra. Har man tänkt att åka på trackdays med bilen så håller jag med om att det kan vara enkelt och smidigt att köpa en bil som redan har bättre chassi och bromsar. Ska man bara gasa runt på allmän väg så håller jag med Lucif3r att det är bättre att lägga R-påslaget på reparationer som kommer förr eller senare.

/John
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Men om man fortsätter räkna lite... vi säger att man köper en fin vanlig T5a för 15k, då har man typ 15k att lägga på annat.
15k får man en bra mycket roligare motor än original i R, och även bättre väghållningsgrejor. Bromsar räcker det väl inte till, men det är ju sånt man behöver byta på R'en också.

Detta är ju såklart om man tänkt köra på strip osv.

Jag fastår att som bruksbil är en vanlig T5a (2.3l med 239hk, inte snik-turbona med 193) med steg1-2 chip ett bättre köp :)
av JohnB
zillen skrev:turbon bottnar ganska tidigt på en lättryckare. så den hundringen har du säkerligen förlorat innan du tjänat in den :D
Jag märkte idag att jag fortfarande har hastighetsspärren på 210 kvar även efter optimering så min hundring är nog förlorad om föraren i andra bilen är lika tjurig som jag å inte ger sig. Jag har däremot åkt ifrån en V70N T5 utan problem och det var innan jag lade in steg 1 från ATM. Fast då körde vi bara strax över 200 och jag vet inte om det var en automat eller inte. Jag kan tänka mig att automaten äter ganska bra med effekt både ur R och T5 bilarna. Jag har manuell låda i min så där tjänar jag säkert lite effekt på hjulen.

/John
Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]

Vida 2014D

ladda ner och bränn en dvd,

Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]