- tis 21 aug 2012, 22:12
Dock var styrdatorn ej direktverkande, dvs gaspedalens slag gav input till datorn för beställning av ett vridmoment, åtminstone på min 2007:a dvs facelift- 9-5 (trionic 7). Jag fick en ersättningsbil vid service som var ett gammalt 9-5 lik från 90-talet och den hade inte den funktionen. Där var effektkurvan synnerligen toppig.
Och den funktionen har inte heller Volvon. Faktum är att 2-litersdieseln är direkt svårkörd. Man måste hålla sig runt 2000 rpm för att ha dragkraft. På motorväg när man ligger och rullar kan man gå ned till 1400-1500 rpm på 6:an. Men då får man vara beredd att växla ned om det lutar mot det minsta, eller om man måste gasa på av nån anledning. Men från 2500 rpm sticker den iväg som en bensinare. Det går att få ut vrid från 1500 om man trampar väldigt djupt på gaspedalen. Vore smutt om datorn kunde greja den saken åt en.
Båda var manuella och Saaben var en 2.3 biopower.
andreas_lofgren skrev:Neherru, allt är lika. Endast mindre kosmetiska ändringar var utförda, såsom förlängt chassi, litet andra knoppar på fläktspjäll mm. Saab 9-5 face lift, dvs den som tillverkades fram till 2010 var en läppstift-på-grisen Saab 9000 anno 87. Och motorrummet var inte ens spraytrimmat, det var exakt samma motor med tillbehör. Bevisades inte minst av att en BSR-trimning tog 27 minuter till den gamla Trionic 7 typ cobol-baserade motordatorn. :DMrMupp skrev: Instämmer fullt ut. Min 9-5 från 2007 hade liknande detaljer som min gamla 9000 från 91! Det tragiska är att det är i det närmaste samma bil.Förutom att alla motorer, hela chassiet, hela inredningen och hela karossen är annorlunda. Annars är de lika.
Dock var styrdatorn ej direktverkande, dvs gaspedalens slag gav input till datorn för beställning av ett vridmoment, åtminstone på min 2007:a dvs facelift- 9-5 (trionic 7). Jag fick en ersättningsbil vid service som var ett gammalt 9-5 lik från 90-talet och den hade inte den funktionen. Där var effektkurvan synnerligen toppig.
Och den funktionen har inte heller Volvon. Faktum är att 2-litersdieseln är direkt svårkörd. Man måste hålla sig runt 2000 rpm för att ha dragkraft. På motorväg när man ligger och rullar kan man gå ned till 1400-1500 rpm på 6:an. Men då får man vara beredd att växla ned om det lutar mot det minsta, eller om man måste gasa på av nån anledning. Men från 2500 rpm sticker den iväg som en bensinare. Det går att få ut vrid från 1500 om man trampar väldigt djupt på gaspedalen. Vore smutt om datorn kunde greja den saken åt en.
Båda var manuella och Saaben var en 2.3 biopower.
Senast redigerad av 1 MrMupp, redigerad totalt 0 gånger.