Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dalldall
hur vet man vilken motor man har? jag skall ha 130 hästarn i min, beror det på om det e 530 topp eller 531? sitter 530 i min, e motorn bytt då?
Användarvisningsbild
av erikn
Tabellen talar bara om när den går in, inte vilka som har lockup. Jag vet att jag hade en AW71 utan lockup på min 245, på min 945 är det en AW71L, d.v.s. med lockup.

Mer detaljer vad gäller zf22 får du nog googla om ifall ingen här ger mer info, för jag har inte mer att ge.
av dalldall
hmm? jag tog för givet att alla utom dom två översta hade lockup eftersom det var streck där! men hur var det med motorn, nån som vet? e det bara toppen som avgör 130 eller 116?
Användarvisningsbild
av erikn
Ja, jag håller med om att tabellen är lite missvisande. Nu har jag boken hemma så jag kan inte kolla, men jag har för mig att det finns lite kryptiska noteringar om saker med och utan lockup. Men det kanske bara gällde AW71, som är den enda lådan jag stiftat bekantskap med. ZF22 har jag bara sett typbeteckningen.
av dalldall
volvo sa att det skulle vara ett litet spel på wiren mellan nån metalklump? får ut o titta. nu skall jag till skroten o proviantera!
Användarvisningsbild
av erikn
Det är kickdown-inställningen, sök på forumet och du hittar info.
Användarvisningsbild
av White
Såg nu när jag kollade en andra gång att du skrev att det satt 530 top på din, då är det INGEN B230FB som jag felaktigt skrev tidigare!

Ska se om jag hittar någon vettig bild med förklaring hur du ska justera wiren, blir dock inte förän i kväll!
Användarvisningsbild
av White
Då så...

Så här ska wiren vara justerad. Man för fram gummihöljet på wiren och mäter mellan wirestoppet, som sitter krympt på wiren, och
nosen på den gängade justeringshylsan. Förslagsvis mäter man med skjutmått eller bladmått. Det kan skilja lite från bil till bil, så man
får prova sig fram till där lådan växlar bäst, men det bör hamna inom den givna justermånen i alla fall.

https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_5f2201251454P2262.jpg

Sedan angående motorn...
Är du säker på att du har 130hk och 530 topp?
Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]