Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev: Jag märker ju av det tex när jag ska ut på stora vägen och gasar på lite snabbt för att komma iväg eller passerar en hal fläck.
Jag förstår. Just detta beteende märkte jag av i VW Tiguan (tror det var en MY10 jag körde) som har gen 4 när jag körde i vinterväglag. Den var nämligen inte alls som min tidigare XC70 med samma gen 4.
Har du provat t ex en XC60 med gen 5 för att se om det är någon skillnad mot din bil? Eller en annan fast med automat?
Jag har inte själv haft någon Audi, varken två- eller fyrhjulsdriven, men har en kusin som gått genom ett antal av båda varianterna.

I alla fall på den första fyrhjulsdrivna han hade, en S2 på den tiden då det var värstingvarianten av 80/90-modellerna, då fanns det en knapp att trycka på om man ville låsa (eller om det var bromsa) centrumdifferentialen, och om jag inte minns fel även bakaxeldiffen. Den funktionen var bara till för att komma igång. Tror den kopplades ur när du kom över 25 km/h.

Minns inte om motsvarande knapp fanns i den S8 4,2 som han hade senare. Båda dessa bilar hade i alla fall Torsendiff, och det är ju så att den, som alla centrumdifferentialväxlar, kan hamna i en situation där det bara snurrar på en axel. Att varianter av dessa axlar fördelar kraften på olika sätt gör ingen nytta om de inte får ut tillräckligt på den axel som har grepp nog för att kunna driva bilen vidare.

AWD vid behov, som Haldex, låser ju alltid mellan fram- och bakaxel när de kopplas in. Det krävs bara fullt hydraultryck och att kopplingen är konstruerad med skivor nog för att överföra det moment som behövs. Såvitt jag vet prutade man bort ett skivpar i Haldex 5 också, men det kanske inte påverkar funktionen märkbart. Möjligen uthålligheten om man ska använda den med lite "halvdrift", för då slirar det en del i oljebadet. Sammanfattningsvis kan man säga att kopplingar modell Haldex kan bara gå in och låsa mellan fram- och bakaxel, sen släpper de bakaxeln helt. Differentialer kan däremot alltid driva både fram- och bakaxel, även i "snälla" förhållanden, men kan inte låsa däremellan utan extra utrustning, som bromsar/spärrar eller sluga växelkonstruktioner som gör att skillnaden mellan fram- och bakaxel inte överstiger vissa värden.
Hej!
Har följt denna tråd med intresse eftersom jag i våras lade beställning på kommande tjänstebil. Valde länge och väl mellan XC70 och nya Passat Alltrack. Det slutliga valet föll på tysken...Sorry ;-). Volvoalternativet blev helt enkelt lite för dyrt denna gång.
Nåväl, min Alltrack som hämtas om ett par veckor, är MY13 och tillverkad i juni. Kollade med Volkswagen Sverige och enligt dem är det Haldex generation 4 i min bil. Lite förvånande eftersom jag tidigare läst att det skulle vara gen 5 i VW:s MY13 också. Fast efter att ha följt tråden känns det däremot ganska bra med gen 4...

Må väl, Volvovänner!
MusklerJR skrev:
mikebike skrev:Till Passat kan man väl dessutom få bensinmotor och manuell växellåda?
Inte till Alltrack. Bensin eller diesel, men DSG-automat är enda alternativet i Sverige. Osäker hur det ligger till med "vanliga" Passat.
Vanliga passaten kan fås med manuell till 4 motion.
lilledanne skrev:Hämtade ut min passat tdi170 dsg tillverkad i juni och testade grustestet på fuktig grusväg " plattan i mattan" och det var raketen iväg. Inget spinn alls. Verkar vara gen4 då.
Ptja... eller så har VW löst problemet på något vis.
davyjones skrev:Börjar undra om Amli jobbar för Volvo eller en Pr-byrå. B20 är en jag högaktar för sitt kunnande.
He he he... på så vis? Är man inte med så är man emot, typ? Ja ja, en del tänker ju så. Jag tycker att det är intressant att det kommer upp andra vinklingar också.
  • 1
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 130
LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppska[…]

https://hosting.photobucket.com/42c531a3-beee-4b[…]

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del