Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
ilvered skrev:
Guru skrev:Med orginalhjul, både sommar och dubbfria vinterhjul 205/60-16", har datorn visat 0,53l/mil. Ibland något mer om bilen rullat mycket stadskörning (hemma med frugan bakom ratten). Nu med sommardäck, 245/40-18", står den på 0,54l/mil. Iofs inom den normala variationen men jag hade nog räknat med större skillnad ändå.

Orkar inte lägga in en bild från telefonen med jag har en där datorn visar 2240km(!) kvar till tom tank. Kört 70-80km/h på landsväg 3mil sedan fulltank. Väg 180 Borås-Alingsås, väldigt kuperat.
Guru, fortfarande ingen större skillnad på 245/40-18" och 205/60-16"?
Jo, skillnad är det allt men inte mycket. Datorn visar 0,54-0,55l/mil beroende på hur/var man kör. Orginalhjul har den legat på 0,58l/mil på pumpen men senast var det 0,60l/mil (mycket landsväg). Skulle uppskatta skillnaden till max 0,05l/mil, inte mer! Vill man vara fin får man lida pin(plånboken).
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Har tillryggalagt 466 mil med familjen och bagage.
Bränsleågång ner resan med farthållaren på 115-125km/h och åskskurar i Tyskland hamnade på 6,2 l/10 samt snitthastighet på 90km/h (ingår även ca 50 mils körning i 30-39 gradig värme på småvägar/byar där vi var).
Hemresan där jag satte farthållaren på 140-150km/h samt ++ när det gick (gjorde 196 km/h enligt GPSen på plan mark) hamnade på 6,7 l/10 men mer vägarbeten och skit höll ner farten till 104 km/h i snitt.
totalt tankat 300 l, känns som en helt ok förbrukning under dessa förhållandena.
av riha
Min XC60 D3 AWD som har en angiven blandad förbrukning på 0,57 l/mil enligt tillverkaren och enligt vad som står i reg.beviset, den ligger just nu på 0,77l/mil riktig förbrukning eftersom jag loggar alla tankningar.
Nu kör jag iofs 85% motorväg, hade jag hållt mer 70-90 så hade den gått mycket snålare. Det är stor skillnad på motorvägsfart och landsvägsfart.

Tänkte bara som en jämförelse.
Användarvisningsbild
av MartinS
riha skrev:Min XC60 D3 AWD som har en angiven blandad förbrukning på 0,57 l/mil enligt tillverkaren och enligt vad som står i reg.beviset, den ligger just nu på 0,77l/mil riktig förbrukning eftersom jag loggar alla tankningar.
Nu kör jag iofs 85% motorväg, hade jag hållt mer 70-90 så hade den gått mycket snålare. Det är stor skillnad på motorvägsfart och landsvägsfart.

+1

Enorm skillnad mellan landsväg och motorväg, speciellt i ett fordon med CW-värde som en ladugårdsdörr...

/Martin
av riha
MartinS skrev:
riha skrev:Min XC60 D3 AWD som har en angiven blandad förbrukning på 0,57 l/mil enligt tillverkaren och enligt vad som står i reg.beviset, den ligger just nu på 0,77l/mil riktig förbrukning eftersom jag loggar alla tankningar.

+1

Enorm skillnad mellan landsväg och motorväg, speciellt i ett fordon med CW-värde som en ladugårdsdörr...

/Martin
Ja, den har ett jäkla vindmotstånd. Dock billigare i drift än XC70 D5 AWD (185 hk) som jag tidigare körde.

Iaf en bil jag trivs bra med, frugan likaså, skulle dock kunna tänka mig en V60 med fyrhjulsdrift o automat efter denna.
Men det är ett par år kvar tills det är byte av bil igen.
Ja det känns ju inte vidare snålt det där. Min S60 D5 -11, drar 0,73 vid pumpen, och då kör jag 50% stad. Och prestandaskillnaden på dessa är ju minst sagt stor så man tycker ju det borde skilja mer än så. Din drog ju 0,6 och du kör mycket landsväg. jag har 18" med 245 på min. Kör ganska så lugnt.
Användarvisningsbild
av PaNi
Tvekade mellan de två ytterligheterna (D2 för att köra billigt eller D5 Polestar för att köra roligt) när jag valde bil i våras. Det blev D5:an. Efter 1000 mil och efter att ha läst detta är jag väldigt glad att jag inte bara tänkte med plånboken. Nu har jag dubbla prestandan och obetydligt högre förbrukning än snålvarianten!
Användarvisningsbild
av Guru
Att den lilla förbrukningsskillnaden knappast väger upp prestandaskillnaden är vi nog alla överens om. Hade den verkliga förbrukningen legat på 0,45 så hade jag accepterat prestandan. Vid nästa byte blir det 5-cyl igen!
Faktum är att det är väldigt svårt att köra på/under angiven förbrukning med DV6B/C (1,6 diesel) jämfört med 5-cyl diesel. Kanske lite svårare from MY13 då även 5-cyl diesel är nere på 0,45.

En kollega gick från V70II 2,4D MY10 (175hk) till V50 D2 MY12 (115hk). Enligt färddatorn är skillnaden 0,57 vs 0,51. Mindre bil och mindre motor kunde man ju tro skulle göra större skillnad...
av Lövet
7 cl i verklig körning skiljde det mellan V60 D2 och V60 D3 i Auto Motor Sports test av samtliga motorer i V60.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12
Vaccumslangar till 940

Ja, man kan köra med silikonslang.

Har precis avslutat ett litet test, drog en hjulmu[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Kom ihåg att du måste göra en reg[…]