Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Finns det nån under motorhuven for dummies online jag kan kika på?
Är spekulant på en V70N som inte hade mycket kvitton att kika på.

Däremot var det en del som var bytt, vet någon vad det är? Den svarta plastgrejen med sladdar till sig är det som är bytt.
http://i46.tinypic.com/30hylvq.jpg

Bilen hade rullat 23' mil och nuvarande ägaren som bara haft den i 3år och kört 2'mil är övertygad om att kamrem är bytt men har inga papper på det heller. Jag tror att det stämmer, brukar göras runt 17-20' va?
Finns inget papper på Kamremsbytet så är det inte gjort....leta efter en Dekal på Kamremskåpan, finns det ingen så...... :-(O)
Luftmassemätaren bör ha ett nr som slutar på 40 eller 41. Slutar det på 30 så är det Originalluftmassemätaren = :-(O)
jag skulle ALDRIG köpa en bil utan den viktigaste dokumentationen som finns = Kamremsbytet
och OM jag i fyllan o villan skulle så blev det 1 resa enkel till verkstad för Kamremsbytet, och då får det inte vara långt dit... :P
Senast redigerad av 1 wissel, redigerad totalt 0 gånger.
wissel skrev:Finns inget papper på Kamremsbytet så är det inte gjort....leta efter en Dekal på Kamremskåpan, finns det ingen så...... :-(O)
Luftmassemätaren bör ha ett nr som slutar på 40 eller 41. Slutar det på 30 så är det Originalspjället = :-(O)
jag skulle ALDRIG köpa en bil utan den viktigaste dokumentationen som finns = Kamremsbytet
och OM jag i fyllan o villan skulle så blev det 1 resa enkel till verkstad för Kamremsbytet, och då får det inte vara långt dit... :P
lmm eller spjäll?
wissel skrev:Finns inget papper på Kamremsbytet så är det inte gjort....leta efter en Dekal på Kamremskåpan, finns det ingen så...... :-(O)
Luftmassemätaren bör ha ett nr som slutar på 40 eller 41. Slutar det på 30 så är det Originalspjället = :-(O)
Multiremmen såg väldigt ny ut och var spänd.

Noterade aldrig nr på lmm och såg ingen synlig dekal på plåtkåpan men letade inte efter en heller. Den sitter på sidan va, lite skymt? Och en sån finns bara om man bytt via bilia antar jag?

Fanns bildiagnostikpapper från bilia som nuvarande ägaren fått. Där var varken nej eller ja ikryssat för kamremsbytet. Vad kostar ett sånt byte?
Senast redigerad av 1 stew, redigerad totalt 0 gånger.
Kamremmen syns inte om du inte tar bort kåpan. Kåpan är dock i plast, inte plåt. Den är inte svår att ta bort men det är svårt att se skicket på en kamrem. Är du osäker så byt, det är en bra investering.

Dekalen brukar alltid finnas i förpackningen då du köper en kamrem, sen är det upp till den som byter den om man fyller i och klistrar på den eller inte. Jag lät en bekant byta min kamrem, dekalen fyllde jag i själv och klistrade på. Byter du på verkstad ska dom givetvis göra det. Har bilen servicebok stämplar man givetvis den också, oavsett om man är auktoriserad eller inte.

Det du såg var multiremmen, dvs den som driver generator och servo och AC. Kamremmen är en kuggad rem eftersom den inte får slira det minsta. Den ska driva kamaxlarna med stor precision.

Det är ingen större katastrof om multiremmen går av, om den inte trasslar in sig i kamremmen... men det brukar inte hända på dessa motorer. Om kamremmen går av krockar mekaniska delar inne i motorn och då är det gonatt.

Med kamremmen byter man alltid spänn/styrhjul och vattenpump också.
Om det är en 2001 eller 2002a med 170 hk så bör du kolla spjället....spegel under o leta efter färgen på Etiketten som sitter därinunder, den bör vara GUL inte vit för då åker du på ett byte där rätt snart a 8000:- eller så..... :-O)
Tack alla. Hade varit bra om jag tagit reda på det tidigare men säljaren hade ju kunnat haft lite kvitton. Håller utkik efter nästa lågmilare till vrakpris då? :) Just nu är "alla" 30'milarna ute för 30+'kr. Den här var en 23'milare för 30'.

Om ni var "tvungna" att köra hem en 23' mila bil från Göteborg till Stockholm som inte har ny kamrem. Skulle ni vara nervösa då? När den remmen går, är det kört från sekund ett?
Luftmassemätaren bör ha ett nr som slutar på 40 eller 41. Slutar det på 30 så är det Originalluftmassemätaren = :-(O)

Så det är alltså ett klistermärke som är det viktiga, jag trodde det viktiga var att den faktiskt var bytt, jag har bytt på min förra, men inget märke där.
Grön laddningsindikering

Vet någon vad det är för skillnad […]

Installerade nedan i min v60 2014 för en tid […]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen.. […]

Tidigare ägaren sa att man får krå[…]