Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hai.

Fick ett väldigt "lustig", men oroväckande problem igår som jag ska försöka beskriva.

Gjorde en omkörning, som visade sig vara en snorvalp som tyckte det va skitkul att gasa när jag skulle köra om. :-(O)
Iaf så blåste jag upp i ca 160 innan ungj*veln fösvann i backspegeln. Låg väl där i nån kilometer.

Nu till sjävla problemet. Efter det så började bilen rycka något fruktansvärt i låga hastigheter (<40km/h), mest på 2an. Kändes ungefär som om bilen inte fick tillräckligt med soppa.
I högre hastigheter gick den jämt iaf, men väldigt orkeslös.

Här kommer det roliga dock, efter att bilen stått på tomgång i några minuter så gick den perfekt igen, och funkar nu som om ingenting hade hänt. ??:-/

Någon som har en bra ide om vad som kan ha orsakat detta fenomen? Känns ju lite olustigt med en bil som blir att gå som ett lass skit efter en omkörning, om än något extrem.
Jag vet inte riktigt hur jag ska felsöka detta heller, eftersom bilen beslutade sig för att laga sig själv :lol:

Dessvärre har jag ingen möjlighet att kolla felkoder idagsläge. :(
Senast redigerad av 2 Lucif3r, redigerad totalt 0 gång.
Jag har kollat stiften iaf, dom ser ok ut, ingen märkvärdig skillnad mellan dom, så den verkar tända som den ska iaf.
Jag ska börja nu med ett oljebyte, vevhusrensing och filterbyte. Samt göra rent saker man ändå plockar bort, t ex spjällhus osv.
Ska även byta övre motorfäste då det är lite dåligt.

Om inte det hjälper så blir nästa steg fördelare och rotor.
Funderade även på om växellådan kan spöka lite. Kopplingen är nybytt enligt förra ägaren, men den kan vara något trögväxlad ibland (jag märker det knappt, men andra har påpekat det), så tänkte kika över oljan eller rent av byta den så man vet 100% att den är rätt (läste lite att folk har hällt i fel olja osv).

Om ryckningarna kvarstår efter allt det så får jag väl leva med det :lol:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
virtq skrev:Har hemma fördelarlock och rotor som jag inte har någon användning för pga felköp, är annars inte speciellt dyrt.

Näe vet, men har andra utgifter också, så varje hundring räknas :roll:

Rengörningen hjälpte inte iaf. Går fortfarande som ett lass skit mellan 1500-2000 ibland.
Lucif3r skrev:
virtq skrev:Har hemma fördelarlock och rotor som jag inte har någon användning för pga felköp, är annars inte speciellt dyrt.

Näe vet, men har andra utgifter också, så varje hundring räknas :roll:

Rengörningen hjälpte inte iaf. Går fortfarande som ett lass skit mellan 1500-2000 ibland.

Har samma problem, säg till om du kommer på nått, jävligt irriterande äre
OBD P0121

Spjället övervakar sin egen hälsa g[…]

Takräcke Thule Evo (XC60).

Ja, det där ser inte rätt ut.

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som […]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]